  • 1. Data: 2009-01-25 10:00:00
    Temat: Budowa komina w istniejacym drewnianym domu
    Od: "fajnefele" <f...@g...pl>

    Witam!
    To moj pierwszy post na grupie, dopiero interesuje sie tematem, mam nadzieje
    ze zakotwicze tu na dluzej..
    W zeszlym roku zanabylem dzialke rekreacyjna z 10 letnim drewnianym domkiem
    ok 60m2, domek ocieplony wełna i folia paroprzepuszczalna, uniesiony jakies
    15cm ponad poziom gruntu na polfundamencie. Wpadlismy na pomysl aby
    przedluzyc sezon i zrobic jakies ogrzewanie. Grzanie olejakiem do ok 5C na
    zewnatrz jest skuteczne (domek nagrzewa sie szybko i dosc dlugo trzyma
    cieplo) jednak kosztuje sporo, wiec myslimy o piecu kominkowym, klasycznej
    kozie z szybka, nie dosc ze da cieplo sporo taniej, to nada wnetrzu uroku.
    No, ale koze trzeba do czegos podlaczyc. Wydaje mi sie ze na budowe komina w
    srodku domku nie ma co liczyc, ze wzgledu na koszty i destrukcje w srodku.
    Wiec komin na zewnatrz. Blaszane rury odpadaja ze wzgledu na wyglad, trzeba
    murowac. I tu pojawiaja sie pytania, czy najpierw wykonac prace w srodku,
    czyli podloge pod piecykiem (planuje terakote na plycie OSB), na przykręconą
    do boazerii pyte KG planuje polozyć plytki a'la kamien naturalny (a moze
    drewniane sciany zabezpiecza sie za piecykiem jakos inaczej?) i do
    wyprowadzonej rury na zewnatrz dobudowac komin na fundamencie czy najpierw
    komin a potem srodek i jakos sie to laczy? Jak wyglada przejscie z piecyka
    do komina w drewnianej scianie? Czy na budowe takiego komina potrzebuje
    pozwolenie i projekt, kierownika budowy etc? Rozumiem ze taki komin moze
    wybudowac zwykla firma budowlana a nie jakis spec zdun, kominiarz etc?
    Za wszelkie uwagi i podpowiedzi dziekuje, to dla nas zadanie na najblizsza
    wiosne a doswiadczen brak.
    Pozdrawiam Maciej.

  • 2. Data: 2009-01-25 10:34:12
    Temat: Re: Budowa komina w istniejacym drewnianym domu
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

> [...]
    > spec zdun, kominiarz etc?
    > Za wszelkie uwagi i podpowiedzi dziekuje, to dla nas zadanie na najblizsza

    Szukajac ostatnio pieca (nie kominka tylko pieca wolnostojacego) dla
    znajomego wiem ze napewno widzialek piecyki przy ktorych byla informacja
    "nie wymaga komina - wystarczy przekucie w scianie i wyrzut spalin prostą
    rurą na zewnątrz". Piecyk byl na pellet. Moze takie cos zeby pominac
    murowanie komina ?
    Niestety mimo ze bardzo ladne i tak dalej mialy dosc wysoka cene okolo
    7000zl przy 6kW. Jesli domek ma byc na dluzej to taniej wyjdzie kupic tansza
    koze i zrobic ten komin ;)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 3. Data: 2009-01-25 12:20:29
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    oddzielny murowany komin na zewnątrz to trochę ryzykowana sprawa, może nie
    wytrzymać naporu wiatru i się zawalić :-(, a do drewnianej ściany go nie
    przewiążesz,
    ja widzę dwa rozwiązania, albo murować go w środku, najlepiej z gotowych
    systemowych elementów, dzięki temu jest mniej roboty, komin jest lżejszy,
    szczelniejszy, nie nagrzewa się tak i zajmuje mniej miejsca,
    generalnie wiąże się to jednak z dużą przeróbką w domu, trzeba wyciac
    kawałek podłogi, wykonać stopę fundamentową, przebić się przez strop i dach,
    zrobić dokładnie obróbkę na dachu, ale za to komin będzie jak trzeba :-)
    drugi sposób to mimo wszystko komin stalowy na zewnątrz, nie wygląda tak
    tragicznie jak się go dobrze wpasuje, najlepiej jak będzie z kwasówki, to
    nie zardzewieje po sezonie, i dwuścienny, tzw dwie rury, a miedzy nimi wełna
    mineralna, ale to już koszt więc sam zdecyduj, odpada też problem fundamentu
    i ingerencji w dach,
    w obu przypadkach zorientuj się, jaki ma być przekrój do konkretnego
    kominka, jeśli chodzi o formalności, to powinien przyjść kominiarz i odebrać
    komin, wtedy nikt się nie przyczepi, ja wezwałem go także przed budową,
    żeby upewnić się cy wszystko co planuję jest ok,
    pamiętaj, ze komin nie może dotykać bezpośrednio drewnianych elementów, a
    przejście przez stropy czy scianę zrobić z dylatacją wypełnioną wełną
    mineralną, a zamaskowac blaszana kryzą,
    jeśli chodzi o sama koze wewnątrz, to musi stać na niepalnym podłożu, co i
    jak mowią przepisy, znajdziesz w necie, gdzieś widziałem, kiedyś to był
    kawałek blachy pod kozą i wystarczało, z tyłu też nie może dotykać ściany,
    trzeba zostawić szczelinę
    i jeszcze jedna wazna sprawa, kominek wymaga powietrza do spalania, bo
    inaczej zaczadziejesz, mogą to być rozszczelnione okna (ale wtedy niezbyt
    przyjemnie), albo w trakcie remontu, doprowadź go rurą pod podłogą,
    bezpośrednio pod kominek (zwykła rura kanalizacyjna 100),
    BTW nie wiem jaki jest rozkład pomieszczeń w domku, ale jeśli jest kilka, to
    może zamiast kozy lepszy byłby niewielki kominek z grawitacyjnym
    rozprowadzeniem ciepła do wszystkich pomieszczeń.

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 4. Data: 2009-01-25 14:32:47
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Radziłbym komin wewnątrz. Albo murowany - więcej roboty ale dużo zalet m.in.
    spora akumulacja ciepła i przedłużenie czasu grzania, albo stalowy "rura w
    rurze". Stalowy można potem ładnie obudować. Stalowy na luzie wystarczy fi
    120 mm.
    U mnie jest stalowy i przy bardzo mocnym paleniu zewnętrzna powierzchnia
    nagrzewa się do ok. 100 st. Jest obudowany dodatkowo płytami g-k niepalnymi.
    Wadą stalowego jest wysoka cena kształtek i jego wychładzanie, gdy się nie
    pali co powoduje, że przy rozpalaniu zimnego pieca z zimnym kominem ciąg
    jest odwrotny. Ja sobie radzę z tym w ten sposób, że polewam dość obficie
    zawartość paleniska denaturatem, zapalam i szybko zamykam. Bez tego
    zadymienie wnętrza gwarantowane.
    Jacek

  • 5. Data: 2009-01-25 20:54:47
    Od: "fajnefele" <f...@g...pl>

    Użytkownik "robert" <r...@s...pl> napisał w wiadomości
    > oddzielny murowany komin na zewnątrz to trochę ryzykowana sprawa, może nie
    > wytrzymać naporu wiatru i się zawalić :-(, a do drewnianej ściany go nie
    > przewiążesz,

    dziekuje za rzeczowe odpowiedzi, szczerze to strasznie mnie kusi rozwiazanie
    z zewnetrznym kominem murowanym, znalazlem nawet taki jeden w necie,
    aczkolwiek moj domek ma pietro i jest nieco wyzszy,a piecyk planuje przy
    nizszej scianie domku. Oto ten znaleziony.

    http://img441.imageshack.us/my.php?image=kominzewpp5
    .jpg

    Jesli chodzi o dojscie powietrza to nie ma problemu, poniewaz pod podloga
    domu chula wiatr. Dla ulatwienia oceny o co chodzi oto zdjecie mojego domku,
    wlasnie w okolicy tego rogu z rynna zamierzam umiescic koze. Zreszta wyboru
    nie mam. Na dole jedno pomieszczenie otwarte na kuchnie + lazienka (wiem, ze
    lazienke bede musial dogrzac elektrycznie, ale to pikus w porowaniu z calym
    domkiem.
    Moj domek:

    http://img177.imageshack.us/my.php?image=domekrogkom
    infu7.jpg

    Pozdrawiam ,Maciej

  • 6. Data: 2009-01-25 23:54:10
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > wybudowac zwykla firma budowlana a nie jakis spec zdun, kominiarz etc?
    > Za wszelkie uwagi i podpowiedzi dziekuje, to dla nas zadanie na najblizsza

    Ja sie zapisuje do "sekty" budowac komin w srodku. No bo po pierwsze co to za
    dom bez komina? Dom zaraz nabierze na wartosci. Po drugie, komin wewnatrz
    dziala jak piec kaflowy, on jeszcze dlugo po wygasnieciu ognia trzyma cieplo.
    A na strychu, wokol komina bardzo dobrze przechowuja sie np. cebula, suszone
    grzyby i inne takie (tak u mnie tradycja nakazywala).
    Tu w Hameryce widzi sie duzo kominow murowanych, budowanych na zewnatrz.
    Jezdzac swego czasu po Usa dziwilismy sie temu; jeden z tubylcow oswiecil nas
    ze tak przepisy nakazywaly.
    Musisz wykonac dobry fundament i jazda do gory; proponowalbym od razu ciagnac
    dwa lub trzy kanaly, na pewno sie przydadza. Ale specjalista od kominow nie
    jestem zatem zasiegnij rady kominiarza, on zapewne zna przepisy i poda Ci
    zarowno wymiary w tym minimalna wysokosc nad dachem jak i material.
    Pzdr.

  • 7. Data: 2009-01-26 09:33:42
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 25 Jan 2009 11:00:00 +0100, fajnefele napisał(a):

    > W zeszlym roku zanabylem dzialke rekreacyjna z 10 letnim drewnianym domkiem
    Co zrobiłeś?

    > No, ale koze trzeba do czegos podlaczyc. Wydaje mi sie ze na budowe komina w
    > srodku domku nie ma co liczyc, ze wzgledu na koszty i destrukcje w srodku.

    Dlaczego? Można, całkiem fajna sprawa.

> [...]
    > do boazerii pyte KG planuje polozyć plytki a'la kamien naturalny (a moze
    > drewniane sciany zabezpiecza sie za piecykiem jakos inaczej?)

    Możesz położyć po prostu płytę GK i na nią blachę nierdzewną.

> [...]
    > do komina w drewnianej scianie? Czy na budowe takiego komina potrzebuje

    Normalnie, dziura, a przez nią rura żaroodporna izolowana.

    > pozwolenie i projekt, kierownika budowy etc? Rozumiem ze taki komin moze
    > wybudowac zwykla firma budowlana a nie jakis spec zdun, kominiarz etc?

    Może zwykła, tylko i tak musi odebrać kominiarz. Dlatego najlepiej, jakbyś
    najpierw do kominiarza uderzył, żeby on Ci powiedział co można i jak, z
    uwzględnieniem wentylacji, a potem się bierz do roboty.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 8. Data: 2009-01-26 09:36:04
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 25 Jan 2009 15:32:47 +0100, Jacek napisał(a):

> [...]
    > rurze". Stalowy można potem ładnie obudować. Stalowy na luzie wystarczy fi

    Niekoniecznie - to zależy od średnicy czopucha w piecu. Ja bym pomniżej
    150mm nie schodził.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 9. Data: 2009-01-26 12:41:52
    Od: "Tomasz Okoński" <t...@o...eu>

    Użytkownik "Kane" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Niestety mimo ze bardzo ladne i tak dalej mialy dosc wysoka cene okolo
    > 7000zl przy 6kW. Jesli domek ma byc na dluzej to taniej wyjdzie kupic
    > tansza koze i zrobic ten komin ;)

    Też razu pewnego na to trafiłem i się lekko zainteresowałem. Na allegro
    znalazłem jeden taki w dość atrakcyjnej cenie w porównaniu do tego co
    piszesz. Nignie niestety nie znalazłem słowa o ich użytkowaniu i
    funkcjonalności. Z aukcją absolutnie nie jestem związany i dlatego pozwalam
    sobie wrzuić linka
    http://www.allegro.pl/item539841146_piecyk_kominek_n
    a_pelet_sterownik_9kw.html

    Tomasz

  • 10. Data: 2009-01-26 13:22:49
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    robert napisał(a):
> [...]
    > mineralna, ale to już koszt więc sam zdecyduj, odpada też problem fundamentu

    Do tego może obłożyć go drewnem, zostawiając tylko szczytowy odcinek z
    czystej blachy, oczywiście wcześniej stosując odpowiednie płyty ochronne
    pomiędzy wkład, a drewno.

    Ariusz