    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Budowa komina w istniejacym drewnianym domu
    Date: Mon, 26 Jan 2009 00:54:10 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    Wydaje mi sie ze na budowe komina w
    > srodku domku nie ma co liczyc, ze wzgledu na koszty i destrukcje w srodku.
    > Wiec komin na zewnatrz. Blaszane rury odpadaja ze wzgledu na wyglad, trzeba
    > murowac. I tu pojawiaja sie pytania, czy najpierw wykonac prace w srodku,
    > czyli podloge pod piecykiem (planuje terakote na plycie OSB), na przykręconą
    > do boazerii pyte KG planuje polozyć plytki a'la kamien naturalny (a moze
    > drewniane sciany zabezpiecza sie za piecykiem jakos inaczej?) i do
    > wyprowadzonej rury na zewnatrz dobudowac komin na fundamencie czy najpierw
> [...]
    Ja sie zapisuje do "sekty" budowac komin w srodku. No bo po pierwsze co to za
    dom bez komina? Dom zaraz nabierze na wartosci. Po drugie, komin wewnatrz
    dziala jak piec kaflowy, on jeszcze dlugo po wygasnieciu ognia trzyma cieplo.
    A na strychu, wokol komina bardzo dobrze przechowuja sie np. cebula, suszone
    grzyby i inne takie (tak u mnie tradycja nakazywala).
    Tu w Hameryce widzi sie duzo kominow murowanych, budowanych na zewnatrz.
    Jezdzac swego czasu po Usa dziwilismy sie temu; jeden z tubylcow oswiecil nas
    ze tak przepisy nakazywaly.
    Musisz wykonac dobry fundament i jazda do gory; proponowalbym od razu ciagnac
    dwa lub trzy kanaly, na pewno sie przydadza. Ale specjalista od kominow nie
    jestem zatem zasiegnij rady kominiarza, on zapewne zna przepisy i poda Ci
    zarowno wymiary w tym minimalna wysokosc nad dachem jak i material.
    Pzdr.