    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Bufor w instalacjach z piecami na paliwo stałe
    Date: Wed, 23 Dec 2009 00:37:34 -0800 (PST)

    On 23 Gru, 00:21, "wolim" <n...@t...pisz> wrote:

    > kłopotliwy, bo jak wracasz do chłodnego domu po pracy, to chcesz pewnie
    > szybko go rozgrzać - taki bufor, niestety, nie pozwala na szybkie zagrzanie
    > wody w zładzie i po przyjsciu do domu marzniesz jeszcze przez długi okres
    > czasu.

    Poprzednicy juz praktycznie wszystko napisali - ja moge tylko
    potwierdzic. A co do w/w to z wlasnego doswiadczenia - jezeli
    zasilanie z kominka / innego zrodla umiescisz na tym samym poziomie co
    zasilanie instalacji CO (czyli jak najwyzej), to ciepla wode masz
    praktycznie natychmiast. W buforze cieplo uklada sie warstwowo -
    najcieplej jest na zawsze na gorze i to "z pierwszenstwem" (bo
    zaczynasz ladowac go od gory).

    Inna sprawa bylaby jezeli mialbys tylko grzalki bez wymuszonego obiegu
    wody w buforze pompami -> w tym wypadku grzalki musisz umiescic na
    dole, bo fizycznie niemozliwe jest nagrzac caly bufor grzalka od gory
    i wtedy faktycznie jest duze opoznienie nim cieplo dotrze w gorne
    rejony.

    Ja zaluje ze nie potrafie spawac - zespawalbym sobie bufor 2-3 tys
    litrow zakopany w piwnicy pod posadzka. Teraz uzytkuje 1000l i gdybym
    nie mial tego piecyka elektrycznego, to nie wyobrazam sobie ogrzewania
    wylacznie kominkiem (mam z plaszczem), a i tak mam podlogowke i
    akumulacyjny domek. Piec na paliwo stale z podajnikiem rozwiazuje tu
    wiele problemow, choc przy buforze mozesz go ustawic tak, ze dziala w
    optymalnych dla siebie warunkach dajac z siebie maksimum sprawnosci,
    zamiast kisic go na "niskich obrotach" jezeli akurat zapotrzebowanie
    na cieplo jest niewielkie.

    I ostatni kamyczek. Ja swoj zbiornik 1000l kupilem za 2,2k pln.
    Podobno mozna go gdzies dorwac (ja nie znalazlem) za 1,7k pln. I to
    jest bardzo dobra cena (jedna i druga). Bo mozna taki kupic i za 10k
    pln, tylko wtedy sens inwestycyjny jest calkowicie bezsensowny :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.