  • Date: Fri, 11 Jun 2010 11:37:01 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Cczy moze układać Porotherm pionowo?

    kris pisze:

    > Nieważne czy kosztuje 1500zł czy 15% kosztów budowy ważne by ten nadzór
    > faktycznie był.
    > Skoero w Polsce większość kierbudow woła za nadzór na d budynkiem
    > jednorodzinnym 1500-3000zł to widocznie ta cena ich zadowala. A jak
    > wykonuja swoje obowiazki to każdy z nas prawie widzi. I myslisz że ten
    > sam czowiek gdy mu zamiast 2000zł dasz 25000zł to będzie robił to co do
    > niego nalezy?

    Ja dałem 1000zł i jestem zadowolony. Z tym że tak: faktyczny nadzór nad
    budową robiłem ja, jako inwestor (wtedy pracowałem głównie zdalnie, więc
    mogłem), a kierbud robił za osobę od wpisów _i_ okazyjnej kontroli
    _krytycznych_ etapów _oraz_ konsultacji. Czyli nie siedział przez całą
    budowę i pilnował, tylko wpadał od czasu do czasu jak miała być wykonana
    jakaś "przełomowa" operacja. Czasem przed, by zwrócić uwagę na
    "haczyki", czasem po by wyłapać ewentualną fuszerkę.

    Takie podejście jest dość tanie ale da dobre wyniki o ile kierbud
    kompetentny i uczciwy a i inwestor ma jako-takie pojęcie o tym, co się robi.

    Oczywiście jak ktoś nie ma zielonego pojęcia, to będzie potrzebował
    fachowego nadzoru przez cały czas - z tym że u nas przyjęło się raczej
    "budowanie systemem gospodarskim" przez krewnych_i_znajomych, wśród
    których z reguły ludzie mieli jakieś pojęcie o budowie.

    I stąd wyewoluowali tacy kierownicy budowy - zgodnie z potrzebą.

    Tylko że teraz zrobił się boom na domki i lameriada co dawniej tylko w
    miastach w blokach mieszkała zapragnęła się pobudować "na wsi", a w
    większości byli to ludzie, którzy ledwie mieli pojęcie jak wkręcić
    żarówkę, o bardziej technicznych ;) czynnościach jak podłączenie
    gniazdka czy zamontowanie drzwi to już nawet nie wspomnę...

    I niestety dla takich ludzi potrzebny byłby fachowiec "na pełen etat", i
    to porządny fachowiec, ale ludzie skąpią jak mogą - na miejscu zabudowy
    (tereny zalewowe...) - żeby potem się popisać np. marmurami w łazience
    (jakaś zalana niedawno się skarżyła, że remont łazienki to co najmniej
    10 tysięcy będzie ją kosztować... ) czy bajeranckim ogrodzeniem.

    O zawodowych deweloperach to już nawet nie ma co pisać - tną koszta jak
    mogą, żeby zysk zmaksymalizować.