    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ciepła, Francuska zima
    Date: Thu, 2 Dec 2021 11:06:52 +0100

    2021-12-02 o 07:33 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Różne są czasy życia różnych urządzeń, ale nawet elektrownia atomowa
    > ma czas życia liczony w dziesiątkach lat a nie w tysiącach.

    Tysiące to nie, ale zbliżamy się do setki.

    > Aktualnie najdłuższa linia energetyczna o napięciu 600kV i
    > przesyłanej mocy ponad 2GW ma ponad 2tys. km. Zbudowana jest ze
    > zwykłego drutu. Da radę bez nadprzewodnika.

    2 GW na opędzenie kraju to jakby niewiele. 2 tys. km, powiadasz?
    Sprawdziłem na mapie - z Warszawy poleciałem 2 tys. km na południe.
    Wylądowałem na środku morza śródziemnego. Przekroczyć przy tym musiałem
    granice sześciu państw. A to i tak nic: kilka kroków dalej zaczyna
    być ostro pod górkę, bo zaczyna się islam.

    > Zamiast trwonić kasę bogatych państw na bezsensowne "programy
    > pomocowe" można je wyłożyć na inwestycję.

    Wiele rzeczy "można", ale mało z tego wynika, bo człowiek dalej jest
    człowiekiem. Twoje kilka paneli na dachu z umową na odbiór węgla zimą
    nic w tym kontekście nie zmieni. :-)

    > Teraz to jednak jest utopia

    Współpraca między narodami na dłuższą metę to zawsze była utopia.
    Prędzej czy później któryś będzie chciał wykiwać resztę, bo myśli że mu
    się bardziej należy, że sprytniejszy, albo po prostu bo tak.

    > Zależy o jakim przedziale czasowym myślisz, ja piszę o +20-30lat.
    > Dalej nie podejmuję się "gdybać".

    No to na +20-30 lat atom jest skutecznym i racjonalnym rozwiązaniem.
    Szklane eko-panele wytopione na chińskim węglu i montowane przez
    zenków na polskich szopach nie są.

    > Wystarczy drobny przełom, który podniesie wydajność paneli o 10-20% i
    > cały biznes słoneczny będzie się inaczej kalkulował.

    Wystarczy drobny przełom, który podniesie sprawność elektrowni jądrowej
    z 30 do 50% i jest pozamiatane. Z tymi przełomami to jest cały problem,
    że nie za bardzo wiadomo czego się spodziewać.

    > Bo to jest prostsze, nie potrzeba wysoko wykfalifikowanego personelu,
    > tańsze w budowie i nie ma niebezpiecznych odpadów, których nie
    > potrafimy utylizować inaczej niż w kopalniach, przy okazji skażając
    > glebę i wodę.

    Prostsze? Wymaga utopijnego, socjalistycznego świata w którym wszystkie
    narody zgodnie podają sobie ręce w trosce o wspólny dobrobyt. Ten atom
    wydaje mi się jednak *dużo* prostszy w tym kontekście.

    Mateusz