    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 20 Mar 2021 15:07:53 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    From: Majka <k...@g...com>

    sobota, 20 marca 2021 o 19:26:20 UTC+1 Myjk napisał(a):

    > Czyli jaka grubość muru, jaka grubość styro (i jakiego), ile styro w
    > podłodze, ile ocieplenia (i jakiego) w stropie, jakie okna? Ile kocioł
    > zużywa na dobę w takich warunkach jak teraz, czyli przy 0sC? Lub ile idzie
    > w sezonie? Jak wygląda kocioł i komin, zarośnięty sadzą, zasmolony?

    Cześć Myjk!
    Na większość pytań mogę opowiedzieć nieprecyzyjnie, bo ja domu nie budowałam.
    Mur (siporex plus styro plus tynki) ma prawie 50 cm grubości.
    Jaki styropian - nie wiem, nie byłam przy budowie.
    Okna plastikowe, z 2009 roku, dwuszybowe, rolety zewnętrzne stalowe.
    Kocioł jest miałowy, palę węglem, zużycie mam na sezon od 2,25 do 2,5 tony węgla
    orzech 27-29kJ, a piec ten grzeje na dom i cwu.
    Palę 'dobowo', tzn. ładuję tyle, żeby piec po południu około 16:00 zaczął pracę, i w
    ciągu doby wypalił paliwo. Jak wracam do domu po pracy o 15 to właśnie przygasam.
    Sam piec ma na tabliczce 32 kW, i chyba jest przewymiarowany do mojego domu, bo
    ustawiam regulator na 42-45 st.C i mam w domu gorąco, a w piecu jest dużo smoły
    wynikającej chyba z duszenia pieca przez sterownik. Niższej temperatury z kolei nie
    mogę zadać na sterowniku, bo woda użytkowa byłaby za zimna.
    Komin czysty, kominiarz tak twierdzi przychodząc co pół roku. Piec muszę gruntownie
    czyścić bo zarasta, czyszczenie co miesiąc.

    > Wszystko zależy ile wody idzie. Statystycznie 1MWh rocznie na osobę czyli
    > około 2,7kWh dziennie, czyli około 60L na osobę. U mnie, ponieważ wodę
    > oszczędzamy z zasady, idzie w porywach 30L/os.

    U mnie są wszyscy nauczeni szanowania wody i jej nie przelewania.
    Tylko jak to przeliczyć na moc kotła gazowego i wielkość zasobnika?

    > Sugeruję osobno, bo jak się coś sypnie, to wymieniasz element, a nie
    > całość.

    OK, sensowne.

    > Jaka aktualnie moc kotła? Gazowiec 14kW ma minimalną 3kW, 20kW ma 5kW, 24kW
    > ma 7kW do tego niezbyt użytkownikowi szkodzi włączanie i wyłączanie bo
    > jest automatyczne.

    Obecnie mam piec miałowy z Pleszewa, chyba jakiś MArPol czy podobnie, 32 kW.
    Palę węglem, orzech.

    > Indukcja super sprawa, koszty gotowania jak przy gazie bo jest
    > sprawniejsza, a znacznie czyściej (i zdrowiej). Trzeba się tylko
    > przyzwyczaić.

    Super, tego chcę.
    Ale jest w tym wątku, że indukcja wymaga siły. Ja mam siłę w domu, ale w kuchni są
    zwykłe gniazdka 230V - czy do takich podłaczę indukcje?
    O moc w kuchni się nie boję, bo na tej samej ścianie w gniazdka mam wpięte piekarnik
    elektryczny, czajnik 170W, zmywarkę z grzałką oraz przepływowy podgrzewacz pod zlewem
    1500W. I wszystko potrafi pracować jednocześnie.

    Pozdrawiam, Majka