    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sat, 20 Mar 2021 23:24:26 +0100

    W dniu 2021-03-20 o 22:02, Majka pisze:
    > Właśnie to co piszesz kieruje mnie ku kotłom jednofunkcyjnym.

    To bierz 1-f z zasobnikiem. Polecam zasobniki ACV typu zbiornik w
    zbiorniku. Wewnętrzny zasobnik ciepłej wody wykonany jest ze stali
    kwasoodpornej.

    Ewentualnie większe zasobniki 200-300 litrów typu dwupłaszczowego firmy
    Ermet. Są to zasobniki ze stali węglowej, a zamiast emalii wewnątrz są
    żywicowane.

    > Tu tłumaczę sobie sama tak, że wodę tak czy tak trzeba podgrzać. Kiedyś przyjmowało
    się, że woda 'wchodząca' do budynku ma średnioroczną temperaturą 10 st.C - czy
    podgrzeję ją w kotle 1F w zasobniku, czy tez w kotle 2F podczas przepływu - to i tak
    i tak muszę ją podgrzać.
    > Przyjmujemy budynek (w uproszczeniu) za układ zamknięty, i przy takim założeniu
    ciepło potrzebne do podgrzania wody zawsze zostanie wewnątrz tego układu:
    > a) podgrzewając wodę w 1F w zasobniku są straty i 'ciepło strat' pozostanie w
    układzie grzejąc budynek;
    > b) podgrzewając wodę w 2F pewnie też jakieś mniejsze straty są, ale i one też
    pozostaną w układzie.
    > Dlatego, przy tym uproszczeniu (budynek = układ szczelny, zamknięty), oraz przy
    wadzie opisanej przez Ciebie (ograniczenie wydajności kotła 2F) jestem za kotłem 1F.
    Ale ponieważ jestem baba, głupia do tego, to pytam na grupie i cenię sobie wasze
    wskazówki.

    Wręcz przeciwnie, aż dziw mnie bierze, że zadajesz tak mądre pytania,
    które poziomem przerastają niektórych facetów z tej grupy, uważających
    się za dobrych doradców :)

    A propos czy 1-f czy 2-f

    Jak zamontujesz zasobnik ACV typu zbiornik w zbiorniku o niewielkiej
    pojemności np. 100-130 litrów to połączysz zalety kotłów 1-f jak i 2-f,
    ponieważ zasobnik choć niewielki ma bardzo dużą wydajność, bardzo szybko
    przygotowuje wodę, a straty ciepła na skutek wychładzania się mocno
    ograniczone np, w stosunku do zasobników 300 litrów.

    Oczywiście są kotły z wbudowanymi zasobnikami o pojemnościach 40-60
    litrów, ale odradzam ponieważ dość drogi jest ich serwis. Lepszym
    rozwiązaniem jest zewnętrzny zasobnik ciepłej wody.

    > OK, ale dajmy na to, że proszę ciebie o poradę:
    > jeśli jednak kocioł 1F z zasobnikiem, to jakiej wielkości zasobnik?
    > Przypomnę:
    > w domu dwójka dorosłych, i dwójka dzieci. Kąpiele są tak rozłożone, że małe dziecko
    (bardzo małe zużycie wody) kąpane jest około 18-19, większe kąpie się zaraz po
    młodszym, a do kąpieli dorosłych jest duża przerwa do plus minus godziny 22:00; gości
    żadnych nie kąpiemy.
    > Dodatkowe info: wszyscy wiedzą i są nauczeni, że wodę i ciepło szanujemy,
    oszczędzamy, i wszyscy kąpią się po prysznicem, a więc oszczędniej niż w wannie. W
    kuchni pobór ciepłej wody jest mały, bo pracuje zmywarka pobierająca zimną wodę.
    > Jaki zasobnik byś tutaj polecił jako optymalny? A jakiej pojemności minimalnym
    plusem na wszelki wypadek?

    Tak jak napisałem wcześniej: jeżeli zasobnik ACV lub innej firmy typu
    zbiornik w zbiorniku to wystarczy dla Waszej rodziny zasobnik 100-130
    litrów. Jeżeli będzie zasobnik dwupłaszczowy lub z dużą wężownicą to
    trzeba dobrać 200-300 litrów, ponieważ w takich zasobnikach dłużej trwa
    przygotowanie ciepłej wody.

    Mówimy tylko i wyłącznie o zasobnikach stojących/pionowych. Poziome
    zasobniki wiszące to tylko dwupłaszczowe. W żadnym wypadku nie może być
    zastosowany do kotła gazowego zasobnik poziomy z wężownicą/podkową, bo
    kocioł będzie go grzał przez wiele godzin w ciągu domy, a w tym czasie
    dom będzie się wyziębiał.

    > Czyli? Tutaj powyżej podajesz argument za kotłem 2F?

    Kocioł 1-f z zasobnikiem typu zbiornik w zbiorniku z całą pewnością
    będzie lepszym rozwiązaniem, bo łączy zalety kotłów 1-f i 2-f

    Ale może się okazać, że w niektórych przypadkach kocioł 2-f może okazać
    się lepszym rozwiązaniem np. w porównaniu do kotła 1-f z zasobnikiem
    poziomym lub pionowym dwupłaszczowym czy też z zasobnikiem pionowym z
    mało wydają wężownicą.

    > Jak napisałam wcześniej wszyscy korzystamy z prysznica, i są duże przerwy między
    kąpielami (dzieci do 19:00, dorośli około 22:00).
    > W domu jest wanna w jednej z łazienek, ale nie korzystamy, pewnie ostatni raz ktoś
    tam wymoczył nogi 4 albo 5 lat temu.

    W przypadku kotła 2-f pod prysznic może wchodzić osoba za osobą bez
    czekania na ciepłą wodę. Jak zainstalujesz kocioł 1-f z małym
    zasobnikiem typu zbiornik w zbiorniku w zupełności wystarczy czas
    pomiędzy wyjściem z łazienki jednej osoby, a wejściem drugiej osoby, aby
    przygotować kolejną porcje wody w zasobniku do kąpieli kolejnej osoby.
    Tyle czasu ile potrzeba osobie, aby się powycierała i ubrała 10-15 min.

    W przypadku mniej wydajnych zasobników trzeba będzie robić dłuższe
    przerwy, rzędu 1-2 godziny. Dlatego zasobniki innego typu muszą być
    większe, aby kolejne osoby nie musiały tyle czasu czekać na kolejną
    porcję ciepłej wody.

    > Teraz jest jeszcze ogrzewacz wody o poj. 80 litrów. Zasilany ciepłem z pieca
    węglowego. To jest dopiero mało wydajne.

    Ten niestety nie nadaje się do kotła gazowego, ponieważ kocioł grzałby
    go wiele godzin, a w tym czasie kocioł nie grzałby centralnego ogrzewania.

    Wszystko przez to, że kotły gazowe grzeją CO i CWU na przemian - to,
    albo to.

    Kocioł węglowy grzał Wam natomiast jednocześnie CO i CWU.

    > Ok, więc opcja użycia starego zasobnika odpada. Podobno tam jest bardzo krótka
    wężownica oddająca ciepło z pieca węglowego do wody, i stąd taka mala wydajność.

    Dokładnie. O ile w przypadku kotła węglowego było jeszcze jako tako to z
    kotłem gazowym problem z grzaniem tego zasobnika byłby zwielokrotniony.
    Nie będzie się tu wdawał w szczegóły dlaczego, ale uwierz mi, że tak się
    dzieje.

    > Tu nie rozumiem. Każdy będzie za duży?
    > Kalkulatory w sieci podpowiadają mi że 1F powinnam brać od 12 do 18 kW (rożne
    kalkulatory różnie podawały), natomiast dla kotła F powinnam kupić urządzenie 24 kW.
    > Dlaczego każdy będzie za duży?
    > Podobno są kotły 1F z modulacja mocy, tak że potrafią zniżyć pracę do 11/13 procent
    mocy maksymalnej - taki kocioł też będzie za duży?

    Do ogrzania takiego domu jak Twój przy temperaturze zewnętrznej -20'C
    potrzebna jest moc rzędu 5-7kW. Najmniejsze kotły jakie są na rynku mają
    moce 14kW. Czyli 2-3 krotnie większa. Ale ta moc z kolei pozwoli na
    szybkie podgrzewanie zasobnika ciepłej wody.

    > Kominiarze twierdzą, ze komin jest w doskonałym stanie. Zresztą dom jest (wg mnie)
    wciąż nowy, z 2009 roku, nie jest zużyty.

    No to trzeba go dobrze wyczyścić i wsadzić wkład kominowy. Najlepiej
    pojedynczy.

    > W domu są trzy fazy, ale czy do kuchni są doprowadzone trzy różne fazy to nie wiem.
    > Wiem natomiast, że na tej samej jednej ścianie i gniazdkach w tej samej ścianie
    pracują jednocześnie piekarnik el. (nie znam mocy) plus przepływowy podgrzewacz 1500W
    pod zlewem, plus czajnik 1700W plus zmywarka (nie znam mocy grzałki). I nigdy nie
    zastanawiałam się włączając urządzenia, czy korki wyskoczą, bo nigdy się to nie
    zdarzyło. Czy w taka instalację nie mogę wpiąć indukcji?

    Jakie masz zabezpieczenia?

    Weź pod uwagę, że sama płyta indukcyjna pobiera 7,5-7,6 kW. Piekarnik,
    czajnik, pralka, odkurzacz, drugie tyle i już masz 14-15kW. Aby można
    było tyle mocy pobrać to potrzebne są zabezpieczenia główne po 25A na
    wszystkich 3 fazach.

    > Musze zrobić dosłownie WSZYSTKO: mapka, przyłącze, przejście z gazem przez ulicę,
    wejście do domu, rury gazowe do kotłowni, czyszczenie instalacji, wycięcie starego
    kotła, wkład kominowy dla spalin... pewnie jeszcze inne.

    Przyłącze (doprowadzenie gazu do granicy działki + skrzynka gazowa)
    organizuje gazownia, a resztę ogarnie firma instalatorska.