  • Data: 2021-03-21 11:42:48
    Temat: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-03-21 o 10:21, ToMasz pisze:
    > MAjka, robią Cię w bambuko, a Ty bijesz brawo. sprawdziłaś ile
    > kosztuje zagotowanie litra wody na indukcji, a ile na gazie? Zapytałaś
    > się pani którą widzisz w lusterku, jak to jest że zupa ma być grzana
    > prądem a chałupa gazem? Nie ufaj ludziom którzy podają zalety ukrywają
    > wady. Nie ufaj opiniom bez argumentów. Przestań się jarać tym że
    > wreszcie skończy się węgiel/pellet, a zacznij myśleć jakie problemy
    > może przynieść planowane właśnie rozwiązanie.
    >
    > ToMasz
    >
    > tak na szybko
    > https://www.euro.com.pl/artykuly/wszystkie/artykul-t
    aniej-gotowac-wode-na-gazie-czy-w-czajniku-elektrycz
    nym-odpowiadamy.bhtml

    Daj spokój z takimi wyliczeniami, bo są niewiarygodne, gdyż w ogóle nie
    uwzględniają sprawności urządzeń.

    W rzeczywistości nośnik energii w postaci prądu elektrycznego jest
    droższy od gazu. Jednak jak się liczy to trzeba policzyć wszystko.

    Gaz podczas spalania, spala się z niska sprawnością, bo spora część
    energii się marnuje uciekając wraz ze spalinami wokół garnka.

    1 kWh energii pozwala na zagotowanie ok. 9,5 litra wody, a to jest ok.
    40 szklanek herbaty czy kawy.

    Sprawność podgrzewania wody w czajniku sięga 95-97%. Zatem koszt 1kWh
    energii w tym przypadku wyniesie ok. 68 groszy.

    Sprawność palnika indukcyjnego wynosi ok. 90%, a zatem koszt 1kWh
    energii cieplnej wyniesie ok. 72 groszy.

    W przypadku płyty ceramicznej, jej sprawność wynosi ok. 60-70%, a zatem
    koszt 1kWh wyniesie średnio ok. 1zł

    Palnik gazowy podgrzewa ze sprawnością ok. 30-50% i zależy od doboru
    odpowiedniego palnika do wielkości garnka. Zatem 1kWh z gazu kosztuje od
    ok. 40 do 67 groszy. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że użytkowanie gazu
    wymusza większe wentylowanie kuchni ze względu na gaz, a tym samym
    większe straty energii. Częściej trzeba wymieniać filtry w okapach oraz
    kupować silne środki do usuwania syfu jaki wydziela się z gazu i osadza
    się na meblach i sprzętach np. Megilo. Poza tym coroczne przeglądy
    instalacji gazowej i kominowej. To są dodatkowe koszty, których ludzie
    nie uwzględniają.

    W przypadku prądu mając prąd dwutaryfowy jeżeli jest taka możliwość aby
    gotować w tańszej taryfie to koszt gotowania na indukcji może być o
    połowę tańszy od gazu.

    Poza tym wdychanie spalin ze spalonego gazu nie jest obojętne dla
    zdrowia, a zdrowie jest bezcenne.

    Fakt, że porządna płyta indukcyjna jest droższa od porządnej płyty
    gazowej i tu trzeba ponieść pewne inwestycje, których czas zwrotu jest
    zbyt długi, aby mówić o opłacalności indukcji ponad gazem. Jednak
    użytkowanie płyty indukcyjnej jest bezpieczniejsze i zdrowsze o ile
    pozwala instalacja elektryczna. Sam z resztą postanowiłem w zeszłym roku
    zrezygnować z kuchni gazowej na rzecz indukcyjnej, bo już wkurwiał nas
    ten syf z gazu. Tylko ze względu na fakt, że często u nas gości
    teściowa, która nie daje sobie rady z obsługą indukcji oraz częste
    przerwy w dostawie energii elektrycznej, zdecydowałem się na kompromis i
    kupiłem płytę hybrydową z palnikami indukcyjnymi i gazowymi firmy Teka.
    Na co dzień używamy indukcji, a teściowa palników gazowych. Zaś wodę na
    herbatę czy kawę, gotujemy w szklanym czajniku elektrycznym.

    *
    *