  • Data: 2009-10-18 23:09:45
    Temat: Re: Czy dam rade wybudowac?
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 19 Paź, 00:12, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Bedziesz montowal termostaty do podlogowki?

    Nie, to nie ma sensu - za duza bezwladnosc :)

    > To ponoc nie bardzo sie sprawdza z podlogowka, tak pisza. Jak bedziesz
    > regulowal temp. zasilania w zaleznosci od pogody? Reguluje sie to w pompie w
    > ten sposob, czy termostaty sa niezbedne??

    Wiesz co, szczerze mowiac co instalator (czy to amator na forum czy
    prawdziwy robiacy to na codzien) to inne zdanie - jedni wola regulacje
    pogodowa, inni pokojowa. Ja prawdopodobnie wybiore regulacje
    mieszana.. Chaupke mam dosc dobrze ocieplona, grubszy jastrych w calym
    domu powinien zapewnic wystarczajaca akumulacyjnosc zeby niwelowac
    szybkie zmiany pogody. Dobrze ocieplona chaupka to tez mniejsze
    zapotrzebowanie na cieplo a wiec i temperatura zasilania moze byc
    mniejsza. A mniejsza temperatura zasilania = mniejsza temperatura
    podlogi. Mniejsza temperatura podlogi = mniejsze ryzyko przegrzania
    pomieszczenia, bo jak wiadomo im roznica temperatur miedzy podloga, a
    powietrzem w pomieszczeniu mniejsza - tym mniejsza wymiana ciepla :)

    I tak.. Pogodowka sterowalaby temperatura zasilania na pompie ciepla i
    jej pompa obiegowa ladujaca bufor. Tj. jezeli temperatura w buforze
    spadlaby np. o 5stC od temperatury wynikajacej z wykresu krzywej
    grzewczej na dany moment, to uruchomilaby sie pompa ciepla i
    naladowala bufor do wymaganej temperatury. Bufor w tym wypadku jest
    potrzebny po to zeby pompa nie wlaczala sie i wylaczala zbyt czesto -
    to jest podstawa jezeli chodzi o trwalosc sprezarki. Im wiekszy bufor
    tym wlaczanie/wylaczanie rzadsze.. Szczegolnie, ze mowimy tu o
    niewielkich roznicach temperatur - w roznicy 5st C w np. 1500l wody
    mozna zakumulowac niecale 9kWh, czyli dokladnie moc mojej pompy - po
    ladowaniu trwajacym 1h (a w praktyce duzo wiecej bo przeciez w czasie
    ladowania bufor bedzie tez jednoczesnie rozladowywany) moglaby znowu
    godzine odpoczywac :) Natomiast sterownik pokojowy sterowalby tylko
    pompa obiegowa samej podlogowki i zapobiegal ewentualnemu przegrzaniu.
    W tym miejscu trzebaby bardzo dokladnie dobrac krzywa grzewcza tak,
    zeby pompa pracowala jak najwiecej w II taryfie :)

    Przy instalacji z gazem czy innym "standardowym" zrodle ciepla moznaby
    spokojnie zrezygnowac z tej pogodowki i ladowac bufor odrazu
    maksymalna temperatura dla ktorej obliczano instalacje (u mnie 40st C)
    jezeli bufor zostanie rozladowany. Ale przy pompie ciepla wiadomo jak
    jest - im mniejsza temperatura w gornym obiegu tym wyzszy COP, wiec
    nie byloby sensu ladowac bufor temperatura 40st C jezeli na zewnatrz
    bedzie pogoda taka jak np. teraz (czyli zalozmy 5-10st C). W ten
    sposob zwiekszamy COP :)

    Regulacja indywidualna temperatur w pomieszczeniach przy podlogowce to
    bezsens, doreguluje sobie ile trzeba na rotametrach, zamkne szafke i
    zapomne. Nie widze sensu zmieniac co chwile temperatur w danym
    pomieszczeniu :) Nocne zmniejszenie temperatur powinno sie odbywac "z
    automatu" (ladujemy energie w podloge w nocy, rano temperatura
    powietrza jest najwyzsza i zmniejsza sie do wieczora, zeby znowu
    zaczac powoli rosnac jak juz bedziemy spali :)

    Tak mi sie to widzi. To sa moje bardzo wstepne zalozenia, nie
    zapoznawalem sie narazie wogole z oferta sterownikow - byc moze jest
    juz gotowy mix o ktorym pisze, moze moje zalozenia sa gdzies bledne,
    moze daloby sie to zrobic prosciej.. Nie wiem - poki co ta zime chyba
    bede grzal tylko pradem w II taryfie wiec sterownik poki co bedzie na
    pewno prosty - pokojowy, bo bufor ~1000 - 1500l grzany w nocy do
    temperatury np. 50, 60st C spokojnie zapewni ciepelko na caly nawet
    bardzo mrozny dzien :) Pompa bedzie w lutym, nie wiem czy zdarze z
    dolnym zrodlem bo mam innej roboty mase ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.