    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czy moglibyście się poznęcać nad projektem?
    Date: Thu, 17 Apr 2014 14:23:04 +0200

    dyskusyjnych:w...@m...org...

    Wed, 16 Apr 2014 15:37:04 +0200, Ergie

    > Wg mnie ktoś kiedyś sobie wymyślił pojęcie "wiatrołap" bo sień mu się
    > kojarzyła z wiejską chatą

    Każde słowo ktoś kiedyś wymyślił.

    > , tymczasem chciał być nowatorski. Podobnie rzecz
    > ma się z holem, bo przedpokój się kojarzy z PRLowskimi blokowiskami.
    > Architekty, jak sam piszesz poniżej, przecież wybitni i projektów dla
    > plebsu nie robią. Wg mnie używanie tych dwóch pojęć to zwykłe zabiegi
    > marketingowe żeby "lepiej" brzmiało. I tyle.

    W takim razie powiedz jak nazywa się według ciebie pomieszczenie przy
    wejściu do bloku albo supermarketu, które ma dwoje drzwi (wewnętrzne i
    zewnętrzne)? Sień? Przedsionek? Nigdy w życiu nie spotkałem się z takimi
    określeniami w tym kontekście. To jest wiatrołap. I nie chodzi o jakąś modę
    tylko o jednoznacznośc i określenie funkcji.

    Nie, wiem, może to kwestia regionu, ale na śląsku nie spotykam się z
    określeniem "sień". Natomiast słowo "przedsionek" jest używane w kontekście
    wejścia do kościoła.

    > Zapodaj jakiś projekt domu jednorodzinnego w którym hol to hol a nie
    > zwykły
    > przedpokój vel korytarz. :) Ja Ci mogę pokazać setki projektów gdzie holem
    > jest nazwane pomieszczenie 4-7m2 -- i jest to nic innego jak zwykła
    > komunikacja pomiędzy pokojami.

    Hol dokładnie w takim kształcie jak pokazałeś (tyle że bez zdobień)
    występuje dość często w willach z początku lat 90'tych wzorowanych na tej z
    dynastii - schody z dwóch stron zbiegające się w jeden ciąg. Projektu szukać
    mi się nie chce, ale w takich domach bywałem.

    > Rzecz w tym, że tam bez problemu dało się zrobić wejście do "wiatrołapu".

    Zwykle tak jest że się da, tylko że architekt jak mu się nie wytłumaczy to
    nie wpadnie na to że tak będzie lepiej.

    > Ale gdyby się takie projekty nie sprzedawały, to taki architekt szybko by
    > zakończył działalność. Pracownie jednak działają, a więc klientów mieć
    > muszą na swoje bohomazy.

    Ile projektów kupuje przeciętny kowalski? Pewnie gdzie tak z 0,25-0,5.
    Przeciętny kowalski buduje swój pierwszy dom nie wie czego chce i czego
    potrzebuje więc bierze co mu się podoba - stąd sprzedają się projekty
    "ładne" a nie funkcjonalne.

    Natomiast jak ktoś buduje drugi dom to już najczęściej wie czego chce ale
    jaki jest promil ludzi którzy budują drugi dom? I jaki to ma wpływ na rynek?

    Pozdrawiam
    Ergie