    From: marios <d...@f...gd>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czym zabezpieczyć więźbę?
    Date: Wed, 26 Sep 2018 11:13:17 +0200

    W dniu 26.09.2018 o 10:33, Marek pisze:
    > Wiem, że drewno konstrukcyjne jest już u "producenta" zabezpieczone jakimś
    > środkiem, który daje taki charakterystyczny zielonkawy nalot, ale czy to
    > jest wystarczające? 30 lat temu zabezpieczałem konstrukcję pokostem oraz
    > środkiem, który wtedy nazywał się Capon. Jak teraz pytałem fachowców o Capon
    > to robią wielkie oczy twierdząc że to jakiś lakier. To nie był wtedy lakier
    > ale taki rzadki szybko wsiąkający specyfik. Ta  konstrukcja do dziś wygląda
    > świerzo, jak nowa. Czym zabezpieczać  teraz? Oczywiście nie chodzi mi o
> [...]

    Myślę że na FM (Forum Muratora) znajdziesz wystarczająca ilość zdjęć i dyskusji.
    Tak od siebie, już nie bardzo pamiętam:
    1. Czy ta więźba jest?
    a) nie kupiona wcale
    b) kupiona i czeka na złożenie
    c) już postawiona

    2. dla (b) Czy nie warto przeciąć ją i sprawdzić jak głęboko wsiąkł ten
    barwnik - bo zielone to tylko barwnik za grosze

    Ja malowałem (lepiej było zbić taką rynnę, wyłożyć folią i utopić na
    godzinę/2/5 impregnatem "czerwonym" - p.poż. ktoś twierdził że ten impregnat
    ma w sobie jakieś tam sole - akurat te faktycznie działające.

    Capon zasadniczo służy jako podkład pod lakiery (aby nie zmieniały barwy
    drewna) - więc zasadniczo pod lakier.

    3. Czy więźba będzie w stropodachu (w ociepleniu), czy na poddaszu
    nieużytkowym - krokwie nieosłonięte. Mam też na myśli względy p.poż.

    .. Dawniej często malowano więźbę przepracowanym olejem silnikowym, całkiem
    niezłe zabezpieczenie (mam tak na odziedziczonym budynku), ale wiesz,
    śmierdzi, pożar, raczej to dziś nadaje się najwyżej do malowania więźby nad
    warsztatem czy coś, bo nie dasz tego w stropodach itd.