    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: DZ, dostałem wycenę
    Date: Mon, 02 Dec 2013 22:59:37 +0100

    > Zadnych rotametrow!! Co Ty chcesz sobie opory jakies wprowadzac dodatkowe? ;)
    > Rotametry stosuje sie jak masz roznej dlugosci rury. U Ciebie podstawa to tak
    > zaplanowac na papierze petle zeby kazda byla rowna. To jest w sumie
    > najtrudniejsze zadanie :-) Rozdzielacz zgrzej sobie sam z PP (chyba ze nigdy
    > wczesniej nic nie zgrzewales) - z grubej rury ~60mm (nie pamietam jaki tam
    > jest dokladnie typoszereg wymiarowy). Rury PP kup zwykle do wody zimnej,
    > zgrzewarke pozycza Ci za stowe na cala dobe w kazdej hurtowni.

    W sumie racja, a jak będzie z jakiegoś powodu nierówno, to kamerka wykaże :)

    > Musisz zgrzac dwa identyczne rozdzielacze - wszystko na trojnikach, za
    > trojnikami przejscie z PP na metalowy gwint i do tego na pakulach zwykly
    > metalowy zawor ze srubunkiem. Od strony rury PE32 musisz tylko kupic
    > przejscie z PE na gwint i skrecic to z zaworem grubo na pakulach.

    Wiesz, widziałem gotowe studzienki za powiedzmy 1k5?
    Poza tym Adamie, u mnie moce trochę większe. Główna rura fi50, źródłowe
    40 planuję.

    > 3 lata mam swoje DZ (5 petli PE32 po 100m) i nie ubylo ani mililitra
    > glikolu w instalacji - caly czas mam tam cisnienie rowniutki 1bar :)

    No to pięknie, tak ma być!
    U mnie pewnie cała instalacja będzie zalana glikolem (z powodów
    przełączeń które muszę mieć możliwość zrobić).
    Jak na razie czytam, że podłogówka max 35% glikolu, nagrzewnice 50%...to
    wymaga jeszcze przemyśleń.

    > Jezeli chodzi o studzienke to najprosciej ze zwyklych kregow betonowych.

    No właśnie pytanie czy się szarpać, skoro za rozsądne pieniądzemożna
    kupić gotową?

    > Koparkowy wykopie dziure, wlozy kregi - pozostanie Ci wykuc otwory na
    > rury. Tu trzeba troche pokombinowac glowa a najlepiej juz na kartce
    > na etapie projektowania petli tak je zaplanowac zeby "poczatki" rur
    > ulozyly sie ladnie w jednej linii. O czym jeszcze musisz pamietac.. Zeby
    > te otwory na rury wykuc troche wieksze i pamietac o rurze oslonowej (jakby
    > kregi osiadly zeby nie przygniotly rur). Ja wszystkie rury wprowadzalem
    > dolem i na dole mam kolanka 90st skierowane "do gory" i dopiero tam jest
    > przejscie na gwint, zawor i rozdzielacz :)

    Znaczy zgrzewałeś pętle? Czy tylko wygiąłeś rurę z jakimś niemałym
    promieniem?

    > Nie zapomnij o zaworach - z obu stron kazdego obwodu i na glownej rurze
    > o odpowietrzniku automatycznym (czyli potrzebujesz dwoch). Bez zaworow
    > nie ma szans na sensowne napelnienie i odpowietrzenie ukladu :)

    O, to jest ważne, THX.

    Wiesz, dopiero zaczynam się zabierać za projekt kotłowni. Wstyd mi, bo
    zima już praktycznie jest, zawsze czasu za mało, kasy zresztą też i
    zostałem bez ogrzewania na ten moment. W zasadzie temat "wykończeniówka"
    ma dosłowne odniesienie do tego, co się dzieje na koniec budowy :) W
    moim przypadku pierwszej, więc się pocieszam ;)

    Miłego.
    Irek.N.