    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Dla Ergiego. Sorry, ale nie moglem sie powstrzymac.
    Date: Tue, 2 Dec 2014 10:09:48 +0100
    <a...@g...com>
    <lfcoev$bkm$1@usenet.news.interia.pl>
    <f...@g...com>
    <3...@g...com>
    <m51q0k$cf3$1@dont-email.me>
    <8...@g...com>
    <m51vs5$6ef$1@node2.news.atman.pl> <m52230$c67$1@dont-email.me>
    <m5232q$ftu$1@node1.news.atman.pl> <m5ack8$jk0$1@node1.news.atman.pl>
    <m5i5d2$poh$1@node2.news.atman.pl> <m5igdu$e6l$1@node1.news.atman.pl>

    dyskusyjnych:m5igdu$e6l$...@n...news.atman.pl...

    > To kiedyś możesz mnie odwiedzić, albo jednego z kilku moich kolegów. :-)

    Rozumiem, że jesteś z branży IT :-)

    > Tylko nie za bardzo jest się czym chwalić, obudowa jest maleńka i
    > niepozorna, po około 20 cm w każdą stronę:

    > http://www.mini-itx.com.pl/p/10/96/obudowa-morex-660
    0-nas-mini-itx-250w-obudowy-itx.html

    > Do dziś podziwiam Chińczyka, który to zaprojektował, w środku
    > organizacja przestrzenna zahacza o czwarty wymiar...

    No nieźle. Widzę, że tam się mieszczą trzy dyski. Jak kiedyś składałem
    komputer typu "media center" na mini-itx to takich nie znalazłem. Dobrze
    wiedzieć.

    > To jest dobre dla dzieciarni podniecającej się przepustowością,
    > a nie oferowaną przez dane rozwiązanie funkcjonalnością. Wystarczy,
    > że jeden dysk padnie w stripie, a gość traci wszystkie dane.

    Oczywiście, ale jeśli te "wszystkie dane" to kolekcja filmów ściągnięta z
    torrentów to strata jest niewielka - w efekcie ściągnie sobie nowe kopie
    często w lepszej rozdzielczości.

    Dlatego napisałem wyraźnie "odczyt filmów" bo tylko w takich sytuacjach to
    spotykałem.

    > Praktycznie każda płyta główna na rynku wspiera jakiś RAID,
    > a bardzo wiele RAID5. Tylko ludzie o tym nie wiedzą/nie umieją włączyć
    > albo im się nie chce.

    Albo nie chcą wydawać kasy na _trzy_ dyski. Ludzie dzielą się na dwie
    kategorie: ci którzy robią backupy i ci którzy będą robić backupy :-) Wielu
    ludzi jest opornych na wiedzę i dopóki sami nie stracą danych to nie przejdą
    z jednej grupy do drugiej.

    > I potem jest płacz i zgrzytanie zębów
    > "straciłem ważne dane". Wydatek na trzy dyski w porównaniu
    > do kosztu dwóch dysków jest niewielki, a pad żadnego z tych
    > dysków nie grozi mi utrata danych. Dane są znacznie cenniejsze
    > niż nośniki.

    Ja Cię rozumiem, ale przeciętnemu kowalskiemu ciężko jest wytłumaczyć
    potrzebę jakichkolwiek backupów, a co dopiero robienia RAID. A tak przy
    okazji jak ktos ma jeden komputer do pracy i nie ma NAS to robienie RAIDA
    jest IMO bez sensu - w razie poważnej awarii typu silne przepięcie padają
    wszystkie dyski, w razie ataku wirusa szyfrującego pliku tracimy i dane i od
    razu ich kopię (bo w raidzie to logicznie ten sam plik), w razie włamania
    tracimy od razu trzy dyski z wszystkimi danymi. Dlatego IMO najlepszy system
    backupu dla oszczędnych to zwykły dysk zewnętrzny podpinany na USB wtedy gdy
    jest potrzebny np. raz na tydzień.

    > Kwestia wyboru. Poświęcasz 3 dni i jesteś królem życia... ;-P
    > Oprogramowanie typu VirtualBox jest darmowe i naprawdę świetnie
    > działa, zwłaszcza w trybie seamless. Wszystkie okienka masz na
    > jednym pulpicie, a że pochodzą z różnych maszyn wirtualnych
    > -- a kogo to... Użytkownikowi ma być wygodnie.

    Virtual Box nie używałem, ale mam na co dzień wątpliwą przyjemność pracować
    na maszynach wirtualnych zarówno Microsoftu jak i VmWare i szczerze
    powiedziawszy jest to średnio przyjemne - opóźnienie klawiatury i myszki
    jest dla mnie drażniące. Tak dostrzegam wygody - np. używam kopii i punktów
    przywracania więc jak coś rozwalę na swoim środowisku deweloperskim to nie
    musze wszystkiego stawiać od nowa. Jak coś robię dla klienta na jego system
    i jest potrzebna jakaś licencja na soft to on mi dostarcza wirtualną maszynę
    z już zainstalowanym softem. Mogę sobie postawić wiele instancji maszyn
    testowych itd. Ale w domu gdzie komputer mam w salonie nie odczuwam potrzeby
    by go zwirtualizować i się na niego łączyć np. z tabletu :-)

    > U mnie goście mają swoją osobną sieć WIFI i tyle. Z tej samej sieci
    > korzystają tez nasze telefony i tablet dzieci i tyle w kwestii "polityki
    > bezpieczeństwa".

    A to też zdecydowanie warto zrobić.

    Pozdrawiam, Piotr