    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Dolne źródło - rozkminki
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Wed, 24 Feb 2016 18:22:28 +0100

    Wed, 24 Feb 2016 04:13:47 -0800 (PST), Lisciasty

    > Obciążenie cieplne chałupy wychodzi mi na poziomie 7-8kW,
    > pewnie da się coś z tego jeszcze urwać.

    Jaki metraż i jakie parametry murów/ocieplenia? Bez WM i reku? U mnie przy
    180m2 grzanej (dwa pełne piętra), bez separowania garażu, wyszły straty
    ~7kW@-20sC (i ~10MWh/rok). Ale przed poprawieniem dwóch pierdół jak
    izolacja od gruntu i separacji ściany pom. gosp. od domu też było 8,5kW
    oraz 17MWh/rok. :P

    > Myślałem, że 4 sekcje PE40 x 200m spiralnego kolektora wystarczą,

    Pytanie ważniejsze ile realnie metrów samej spirali (wymiennika) wychodzi.
    Też mam założenie 4x200, wchodzi to na 500m2, ale samej spirali wychodzi
    ~22mb, na którą przypada około 100m rury, reszta to tylko dobiegi. Ale to u
    mnie, bo kotłownię mam od dupy strony.

    > a tu mi gość od pomp pisze, że lepiej wrzucić jeszcze 2 sekcje.

    U Ciebie by się faktycznie przydało więcej, bo grunt masz nędzny. Inna
    sprawa że nawet jeśli grunt jest dobry (ja mam glinę i wysoko wodę,
    założyłem że da to 20W, choć w praktyce może być nawet do 30W) rura droga
    nie jest, spiryt też dramatu nie robi. Dlatego pomimo, że obciążenie mi
    wychodzi j.w. to zastanawiam się czy jeszcze jednej spirali nie dokoptować
    (650m2) pod PC 10kW (bo jeszcze klimę i basen na niej będę pędzić).

    > Te moje umyślone sekcje + wykop łącznikowy w sumie mają
    > powierzchnię taką jak powierzchnia grzejna w chałupie,
    > rury jest dość sporo, więc sądziłem że będzie ok.
    > Czy ktoś ma jakieś doświadczenia praktyczne?

    Póki co też jeszcze liczę.

    > Gleba to piaski i iły, woda niewiadoma, można zakładać że
    > słabo z nią. Może uda mi się zrobić wykop na 2m wgłąb
    > żeby zobaczyć czy tam jakiej gliny nie ma...

    Zawołaj geodetę, to przy okazji zobaczysz co masz głębiej i jak się boisz
    PC PW, to może zrobisz odwierty. Ostatnio nie kosztują już takich
    dramatycznych pieniędzy jak kiedyś (albo inaczej, nie robią ich już tylko i
    wyłączenie firmy od PC liczących sobie jakichś chorych pieniędzy).

    Ale i tak najlepiej pomyśl w swoim wypadku o PC PW. Te nowe pompy
    powietrzne sobie już dobrze radzą, ew. powalcz o zmniejszenie strat.

    --
    Pozdor
    Myjk