  • 1. Data: 2016-02-24 13:13:47
    Temat: Dolne źródło - rozkminki
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Obciążenie cieplne chałupy wychodzi mi na poziomie 7-8kW,
    pewnie da się coś z tego jeszcze urwać. Myślałem,
    że 4 sekcje PE40 x 200m spiralnego kolektora wystarczą,
    a tu mi gość od pomp pisze, że lepiej wrzucić jeszcze 2 sekcje.
    Te moje umyślone sekcje + wykop łącznikowy w sumie mają
    powierzchnię taką jak powierzchnia grzejna w chałupie,
    rury jest dość sporo, więc sądziłem że będzie ok.
    Czy ktoś ma jakieś doświadczenia praktyczne?
    Gleba to piaski i iły, woda niewiadoma, można zakładać że
    słabo z nią. Może uda mi się zrobić wykop na 2m wgłąb
    żeby zobaczyć czy tam jakiej gliny nie ma...

    L.

  • 2. Data: 2016-02-24 15:53:53
    Temat: Re: Dolne źródło - rozkminki
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 13:13:48 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > słabo z nią. Może uda mi się zrobić wykop na 2m wgłąb
    > żeby zobaczyć czy tam jakiej gliny nie ma...

    Na piaskach - slabo. Licz 10W z metra. Dla pompy 9kW trzeba liczyc te
    7,5kW mocy chlodniczej, czyli zalozenia miales dobre, tylko ze dla
    kolektora poziomego przy ukladzie rur w rozkladzie co 1 metr. Spiralny
    na piaskach - slabo to widze. Jak masz dostep do rury w odcinkach
    150m to ulozylbym 6 takich odcinkow ale z rury PE32. Jak masz dostep
    tylko do rury w odcinkach 200m to kolektor z 9x100m. Taki kolektor bedzie
    mial *znacznie* nizsze opory niz 4x200. Spokojnie wystarczy Ci wtedy
    zwykla pompka rzedu 32/6 100-150W za 400-600 pln markowa jakas, a nie potwor
    500W za 2k pln :)

    Ale nie robilbym spiralnego. Przy niskiej akumulacji piasku szybko wyssie
    z niego cieplo i moze zaczac zamarzac.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2016-02-24 16:40:05
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 15:53:56 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Ale nie robilbym spiralnego. Przy niskiej akumulacji piasku szybko wyssie
    > z niego cieplo i moze zaczac zamarzac.

    a niby co przeszkadza zamarzanie?

    b.

  • 4. Data: 2016-02-24 17:59:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 15:53:56 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Ale nie robilbym spiralnego. Przy niskiej akumulacji piasku szybko wyssie
    > z niego cieplo i moze zaczac zamarzac.

    Myślałem o kupnie czegoś takiego:

    http://wiertacze.eu/wiertnice/

    tylko czy zabawa w kreta samodzielnie to dobry pomysł?
    Muszę obczaić jeszcze tą glebę co tam pod spodem jest...

    L.

  • 5. Data: 2016-02-24 18:04:57
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 17:59:09 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Myślałem o kupnie czegoś takiego:
    >
    > http://wiertacze.eu/wiertnice/
    >
    > tylko czy zabawa w kreta samodzielnie to dobry pomysł?
    > Muszę obczaić jeszcze tą glebę co tam pod spodem jest...

    mysle ze to nie ma wiekszego sensu - to raczej trzeba zlecic fachowcom. Ale gdybys
    kupił to zrobimy dziure i u mnie :) Daleko nie masz :)

    Kiedys tak myslałem ze sprzet to pianki PUR trzeba kupic taki spółdzielczy - kupuje,
    robie, sprzedaje nastepnemu spółdzielcowi.

    b.

  • 6. Data: 2016-02-24 18:15:48
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 16:40:07 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > a niby co przeszkadza zamarzanie?

    Grunt w okol kolektora nie moze zamarznac i tyle. Taki grunt praktycznie
    przestaje sie regenerowac. Zrobi sobie bryle lodu w ziemi i wydajnosc DZ
    bedzie mial mizerna. Ja wyciagam zawsze powyzej 3-4stC nawet w najwieksze
    mrozy pod koniec sezonu i do tego trzeba dazyc :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2016-02-24 18:18:34
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]

    > tylko czy zabawa w kreta samodzielnie to dobry pomysł?
    > Muszę obczaić jeszcze tą glebę co tam pod spodem jest...

    Za 18k chcesz kupowac wiertnice do jednej roboty?
    To nie ma szans wywiercic na 60m. U mojego sasiada wiercili i na 50m ich
    sprzet / pompa nie dala rady, a mieli sprzet za ponad 100k ;)

    Masz duza dzialke / teren? Jak duza i rozlegla - wzialbym duza kopare i
    w 3 dni zakopiesz 900m "ciagiem". Jak tam masz piasek to z jednej strony
    dobrze (bo latwo sie kopie), z drugiej zle (bo sie obsypuje) wiec zalezy
    jeszcze wszystko od koparkowego. Ale biezesz kopare z lyzka ~100cm,
    kopiesz row dlugi na 50m i wkladasz rure 100m (tam - przy jednej krawedzi,
    spowrotem przy drugiej), zakopujesz i tak x9 :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2016-02-24 18:22:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 24 Feb 2016 04:13:47 -0800 (PST), Lisciasty

    > Obciążenie cieplne chałupy wychodzi mi na poziomie 7-8kW,
    > pewnie da się coś z tego jeszcze urwać.

    Jaki metraż i jakie parametry murów/ocieplenia? Bez WM i reku? U mnie przy
    180m2 grzanej (dwa pełne piętra), bez separowania garażu, wyszły straty
    ~7kW@-20sC (i ~10MWh/rok). Ale przed poprawieniem dwóch pierdół jak
    izolacja od gruntu i separacji ściany pom. gosp. od domu też było 8,5kW
    oraz 17MWh/rok. :P

    > Myślałem, że 4 sekcje PE40 x 200m spiralnego kolektora wystarczą,

    Pytanie ważniejsze ile realnie metrów samej spirali (wymiennika) wychodzi.
    Też mam założenie 4x200, wchodzi to na 500m2, ale samej spirali wychodzi
    ~22mb, na którą przypada około 100m rury, reszta to tylko dobiegi. Ale to u
    mnie, bo kotłownię mam od dupy strony.

    > a tu mi gość od pomp pisze, że lepiej wrzucić jeszcze 2 sekcje.

    U Ciebie by się faktycznie przydało więcej, bo grunt masz nędzny. Inna
    sprawa że nawet jeśli grunt jest dobry (ja mam glinę i wysoko wodę,
    założyłem że da to 20W, choć w praktyce może być nawet do 30W) rura droga
    nie jest, spiryt też dramatu nie robi. Dlatego pomimo, że obciążenie mi
    wychodzi j.w. to zastanawiam się czy jeszcze jednej spirali nie dokoptować
    (650m2) pod PC 10kW (bo jeszcze klimę i basen na niej będę pędzić).

    > Te moje umyślone sekcje + wykop łącznikowy w sumie mają
    > powierzchnię taką jak powierzchnia grzejna w chałupie,
    > rury jest dość sporo, więc sądziłem że będzie ok.
    > Czy ktoś ma jakieś doświadczenia praktyczne?

    Póki co też jeszcze liczę.

    > Gleba to piaski i iły, woda niewiadoma, można zakładać że
    > słabo z nią. Może uda mi się zrobić wykop na 2m wgłąb
    > żeby zobaczyć czy tam jakiej gliny nie ma...

    Zawołaj geodetę, to przy okazji zobaczysz co masz głębiej i jak się boisz
    PC PW, to może zrobisz odwierty. Ostatnio nie kosztują już takich
    dramatycznych pieniędzy jak kiedyś (albo inaczej, nie robią ich już tylko i
    wyłączenie firmy od PC liczących sobie jakichś chorych pieniędzy).

    Ale i tak najlepiej pomyśl w swoim wypadku o PC PW. Te nowe pompy
    powietrzne sobie już dobrze radzą, ew. powalcz o zmniejszenie strat.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 9. Data: 2016-02-24 18:29:39
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 18:15:49 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > bedzie mial mizerna. Ja wyciagam zawsze powyzej 3-4stC nawet w najwieksze
    > mrozy pod koniec sezonu i do tego trzeba dazyc :)

    nie powinien zamarzac bo to oznacza ze dolne zródło jest za małe. Ale samo zamarzanie
    nie ma znaczenia - a nawet ze względu na przewodnosc cieplną lodu 4x większą niz wody
    może pobieranie ciepła nawet sie poprawić. Regeneracja tez nie zależy od obecnosci
    lodu.

    Lód nie szkodzi :)

    b.

  • 10. Data: 2016-02-24 18:45:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 18:18:35 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Za 18k chcesz kupowac wiertnice do jednej roboty?

    Kupić za 18, zrobić, sprzedać za 12 np? :>

    > To nie ma szans wywiercic na 60m. U mojego sasiada wiercili i na 50m ich
    > sprzet / pompa nie dala rady, a mieli sprzet za ponad 100k ;)

    Nie myślałem o 60-metrowych dziurach, raczej o serii takich pod 30m.

    > Masz duza dzialke / teren? Jak duza i rozlegla

    Na dolne źródło mam jakieś 30x30m tak pi razy oko. Może ciut więcej
    jakimiś skrawkami.

    > kopiesz row dlugi na 50m i wkladasz rure 100m (tam - przy jednej krawedzi,
    > spowrotem przy drugiej), zakopujesz i tak x9 :-)

    Ano muszę to sobie narysować i rozkminić.
    Mówisz że PE32? Nie lepiej 40?

    L.