  • Data: 2016-10-11 11:38:42
    Temat: Re: Domek letniskowy. Ocieplanie podłogi?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    cef napisał:

    > Ja tego nie kryję.

    Normalnie nachwalić się nie mogę! Rzadkość. A w usenecie wielka rzadkość!

    > To ja zadam kolejne pytanie.
    > W pierwszym swoim poście napisałeś tak: "Pod koniec sezonu
    > odetnie dom od ciepła zakumulowanego w ziemi."
    > Jak ziemia akumuluje to ciepło, skoro ona w lecie chłodzi?

    Sezon kończy się wtedy, kiedy już z zimna nie idzie wytrzymać. Wtedy
    jest pora, by ciepło Matki Ziemi docenić. Gorącego przyjęcia spodziwać
    się nie należy, ale na te dobre kilkanaście stopni liczyć można. To,
    co latem dawało przyjemny chłodek, jesienią broni przed pierwszymi
    przymrozkami i miłym ciepłem się nam zdaje.

    > I dlaczego w klimacie ciepłym pełno tych kampingowych domków
    > i jakoś nikt nie wpada na pomysł, żeby to postawić na Matce Ziemi.

    Szczerze mówiąc, to ja się z tą "pełnią" nie zetknęłem. Ale może
    w inne patrzę miejsca.

    > Domy stałe owszem są z kamiennymi posadzkami.
    > Czyżby tylko przyjezdnym projektanci tych domków nie chcieli dać
    > ulgi w lecie?
    > Czy może bardziej niż chłodzenie (które można osiągnąć klimatyzacją)
    > liczy się wentylacja lub coś innego?

    Kamienny dom z kamienną posadzką to nie tylko ulga dla ciała w lecie,
    ale też dla kieszeni w zimie. Wszyscy moi znajomi mieszkający gdzieś
    nad Adriatykiem w domach zbudowanych w jesieni średniowiecza lub w
    renesansie, mają około czterech tygodni sezonu grzewczego w roku. Ci,
    co mieszkają w nowych domach, grzeją dwa, a nawet trzy razy dłużej.

    Zresztą w lecie też jest oszczędność -- da się bez klimy żyć, a ja
    nawet lubię. W lekkim domu, nawet z cegły, a co dopiero w domku
    kempingowym, jest to całkiem wykluczone.

    Możnaby przypuszczać, żeśmy od tego średniowiecza zgłupieli, zaś w
    budownictwie zaszedł regres. Można, ale to być może zbyt mocne słowa.
    Rozleniwiliśmy się, i tyle. Teraz wszystko da się załatwić klimą
    i elektrycznym kaloryferkiem. Tak przynajmniej się wydaje.

    Czytam grupę i odnoszę wrażenie, że teraz dominuje takie przekonanie,
    że dom, to system rurek, przez które sterowane komputerami wentylatory
    tłoczą bez przerwy powietrze. I inaczej w XXI wieku się nie da.
    A przynajmniej nie wypada. Nie odzywam się wtedy, bo się na tym nie
    znam. Nie znam się na ludzkich przekonaniach i na ideologiach. Ale
    jak ktoś chce wiedzieć jak sobie w chałupince poprawić warunki bez
    elektryki, bez grzania, bez styropianów -- to co mu będę dobrego
    słowa żałował.

    --
    Jarek