    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.hum.polszczyzna,pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.dom
    Subject: Re: Electro w sprawie Monstera
    Date: Fri, 25 Oct 2013 00:24:19 +0200
    <l1agri$685$1@node1.news.atman.pl> <l1bn83$e0c$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <l1e3uh$jq6$1@usenet.news.interia.pl>
    <523ab16f$0$1455$65785112@news.neostrada.pl>
    <523b2372$0$1231$65785112@news.neostrada.pl>
    <l1fqc7$fo4$1@node2.news.atman.pl>
    <523d776d$0$1256$65785112@news.neostrada.pl>
    <l1km2c$4hs$1@node2.news.atman.pl>
    <523ec635$0$1255$65785112@news.neostrada.pl>
    <523f2ca6$0$1214$65785112@news.neostrada.pl>
    <l1t81n$c5l$1@node2.news.atman.pl>
    <524335de$0$1266$65785112@news.neostrada.pl>
    <l21ccv$bv6$1@node2.news.atman.pl>
    <5245c380$0$1221$65785112@news.neostrada.pl>

    "wolim" 5245c380$0$1221$6...@n...neostrada.pl

    > Pierwszy wynik, jaki wypluł wujek google:

    > http://www.lpj.pl/index.php?op=35&id=9

    > Więcej się już nie wypowiadam (a w/g Twojej konstrukcji "więcej już nie wypowiadam
    się"), bo nie mam zamiaru kopać się z koniem
    > ("kopać z koniem się").

    Jak widzę -- nie zauważyłeś, że kleję 'się' do stosownego czasownika, nie
    zaś (jak najwyraźniej zarzucasz mi) umieszczam 'się' na końcu zdania. Kleję
    'się' świadomie, celowo i nie ma owo klejenie związku z Białymstokiem, gdzie
    'się' wędruje swobodnie niemal po całym zdaniu, co ,,się czasami komuś może
    nie spodobać''.

    Google wykaże Ci (o ile zechcesz) że choć mieszkam w Białymstoku
    ponad 46 lat i piszę na grupach dyskusyjnych kilkanaście lat,
    wiadome 'się' kleję tak od niedawna. Cieszę się z tego, że
    zostało to zauważone.

    Na uwadze mam kolejne ,,stabilizacje'' moich wypowiedzi, choć
    nie wiem, w jakiej kolejności będę je wprowadzał. Przykładowo:

    zarzucasz mi mi zarzucasz zarzucasz mnie mnie zarzucasz
    zielony tornister tornister zielony
    dorośli lubią dzieci dorosłych lubią dzieci

    Modyfikacje te mają na celu odkwiecenie ;) moich wypowiedzi
    i ujednolicenie/wyprostowanie interpretacji tychże.

    misie lubią dzieci -- trudno tu zgadnąć, kto kogo lubi
    misie lubią dzieci -- trudno zgadnąć tu, kto kogo lubi
    misie lubią dzieci -- tu trudno zgadnąć, kto kogo lubi

    konstrukcja, w której 'się' przylega do właściwego czasownika.

    Co prawda można by kleić 'się' z przeciwnej strony, ale
    ta strona jest już zarezerwowana dla przeczenia 'nie'.
    (nie znam sytuacji wędrowania przeczenia 'nie', jeśli
    nie liczyć moich wypowiedzi typu 'w celu jakim?')

    nie podoba się im zielony tornister

    Przyklejenie 'się' z przeciwnej strony czasownika dałoby efekt
    właśnie znany mi ze stron litewskich -- >>Ty nie się przejmuj<<. ;)

    Nie znam sytuacji umieszczania 'nie' po czasowniku, którego to 'nie' dotyczy:

    znam sytuacji nie umieszczania <--- przeczenie 'nie' nie dotyczy
    tutaj rzeczownika 'umieszczania', ale dotyczy czasownika 'znam '

    Niby można napisać jakoś tak:

    przeczenie 'nie' dotyczy tutaj nie rzeczownika 'umieszczania', ale czasownika 'znam
    '

    jednak chyba nie o to chodzi. ;)

    -=-

    Innymi słowy -- nie mogąc stawiać zaimka 'się' przed czasownikiem, stawiam go po
    czasowniku.
    Nie jest to gwara białostocka, ale moja własna, na dodatek bardzo świeża ;) i
    nieokrzepnięta.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'