    From: wolim <n...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Elektroniczne głowice termostatyczne
    Date: Fri, 04 Nov 2011 08:57:14 +0100

    W dniu 2011-11-04 08:27, Ghost pisze:

    > Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości

    > W takim razie w Twoim przypadku (pozorny) dylemat, czy obnizenie
    > temperatury nie zwiekszy zuzycia energii nie istnieje.

    Ja ten problem wałkowałem już wielokrotnie. W starym mieszkaniu (80m2)
    miałem centralne z kotłem elektrycznym i sterownik pokojowy. Dzięki temu
    sterownikowi dało się zaoszczędzić, myślę, jakieś 30% energii.

    Teraz mam w domu piec na ekogroszek i w ubiegłym sezonie podłączyłem
    sterownik pokojowy. Na jesień i wiosnę, czyli wtedy, kiedy na dworze
    temperatury oscylują wokół zera, sterownik pozwala na spore
    oszczędności. Piec pracuje plus minus pół doby. Przeliczyłem to bardzo
    dokładnie w pewną bezsenną noc, licząc dla zabicia czasu ilość cykli
    podawania węgla w czasie podtrzymania i porównując to potem z czasem
    pracy podajnika przy przełączeniu pieca w tryb "praca".

    Jak już się robi ostra zima (czyli temperatury spadają do -15),
    sterownik u mnie robi za ozdobę, bo jest cały czas ustawiony w tryb
    pracy dziennej. Po prostu zostawienie domu na kilka godzin bez
    ogrzewania powoduje spadek temperatury do 19 stopni i potem, żeby
    dogrzać do tych 22, trzeba ostro hajcować. Może byłoby to nieco
    oszczędniejsze (nie sprawdzałem), ale mało komfortowe. Więc wolę spalić
    w ostrą zimę ten worek węgla tygodniowo więcej niż się bawić
    sterownikiem. W końcu 4 worki w miesiącu to tylko 80 złotych. A mroźnych
    miesięcy w roku jest nie więcej niż trzy.

    Pozdry,
    MW