    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gaz tanieje.
    Date: Tue, 27 Jun 2023 12:48:15 +0200

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Ja napisałem o okresie między PRL, a wejście do UE.
    >
    > Nie wiem jak było za PRL, ale Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 30
    > listopada 2004 r. (sygn. I KZP 23/04) uznał, że znamiona przestępstwa
    > określonego w art. 12a ust. 1 ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz
    > wytwarzaniu wyrobów tytoniowych wypełnia również wyrabianie alkoholu
    > etylowego na własny użytek.

    No ale 30.11.2004 to już jest 7 miesięcy *po* wejściu do Unii. Ponadto
    "wyrabianie alkoholu etylowego" ma ustawową definicję i oznacza ono
    destylację. Wcześniej (przed wuniowstąpieniem) nikt się tematem nie
    zajmował, więc było jak za PRL. Wytwarzanie winna nie było penalizowane,
    bo truno karać kogoś za to, że mu kompot w piwnicy sfermentował.

    Niatomiast faktycznie, UE wymaga od swoich członków, by destylacja
    został *jakoś* przez państwo uregulowana. Wiem jak to przebiegło w
    krajach, które wstąpiły później od nas. W Jugosławii destylacja rakiji
    zawsze była jednym z "praw obywatelskich", nie miała żadnych ograniczeń,
    zawsze można było pędzić dla siebie, dla sąsiada i na sprzedaż. Teraz
    w Chorwacji trzeba każdą bimbrownię zarejestrowac u gradonaczelnika
    i opłacić podatek. To jest kilka euro rocznie, wartość jednej butelki
    produktu. W Bułgarii dodatkowo wymagają, by mieć własny sad lub winnicę.
    Sadzą więc przed domem jedną śliwę albo krzew winorośli. W Rumunii
    z palinką podobnie jak z rakiją w Chorwacji.

    --
    Jarek