    From: Maniek4 <r...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gazoport, gaz, amerykusy
    Date: Sat, 23 Nov 2013 10:24:12 +0100
    <1...@g...com>
    <l6o0fk$rdh$1@speranza.aioe.org>
    <4...@g...com>
    <l6o93q$ihf$1@speranza.aioe.org>

    W dniu 2013-11-22 19:51, Budyń pisze:
    > Użytkownik "Kris" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Logika mówi ze jesli sfinansowałeś czesc to my, pozostali odbiorcy, resztę.

    No nie bardzo, bo Twoje przylacze finansuje tez Kris z ta roznica, ze
    juz po wykonaniu Twojego. A skoro tak to nikt nikomu nic nie finansuje,
    bo korzystaja wszyscy. W ubezpieczeniach niekorzystajacy skladaja sie na
    korzystajacych z wyplat.

    > Ja dużo projektuję różnych modernizacji i remontów -czasem całych
    > wiosek. I wiesz co -nikt im ceny prądu nie podnosi.
    >
    > nie wprowadzą bo ustawa nie pozwala. Normalnie podniosą ceny
    >
    > W wielkim skrócie tak to wygląda.

    > Czego nie rozumiesz? Energetyka płaci wykonawcom za przyłacza na
    > podstawie przetargów X zł. To jest cena rynkowa. Ty płacisz 1/4 -źle?

    Trudno czasem rozmawiac z ludzmi "umaczanymi" chorym biznesem zbyt
    dlugo. Budyn, no nie zrozumiesz, ze biorac sie za kazdy inny biznes on
    musi Ci sie oplacac od poczatku do konca i ze konkurencja nie pozwala na
    durne pomysly, wiec cos takiego jak branie pieniedzy za podlaczenie domu
    nie wchodzi w gre. Przykladem moze byc telekomunikacja, ktora sama
    dociaga kable i pyta tylko o Twoja zgode. Tak wyglada narmalny biznes.
    Chcesz zarabiac to najpierw zainwestuj. A tu bez zapewnenia energetyki
    nawet pozwolenia na budowe nie dostaniesz.

    > Przesyłu sie nie da zrobić rynkowo - a energie mozesz sobie kupic gdzie
    > wola.

    > No ale ty chyba z kosmosu jestes jesli sie nie spodziewasz ze w cenach
    > usług nie ma budowy infrastruktury. Ktos zainwestował i teraz mu sie
    > zwracaja koszty. Oczywiscie ty za to płacisz.

    No i o to wlasnie chodzi. Gdzie tu masz dokladanie sie do budowy
    infrastruktury w formie 1/4 ceny przylacza? Gdzie oplaty stale?

    > Własciwie nie wiem czego sie czepiłes tej energetyki - w telefonii jest
    > dokładnie to samo: dają przyłączenie (telefon), za darmo (jesli bedziesz
    > płacił miesiecznie dużo) lub za jakis procent ceny telefonu (jesli
    > płacisz miesiecznie mniej) i zmusza cie do płacenia przez okreslony czas
    > (aby wyjść na plus) i to działa. Nikt nie desperuje, czarnych wizji nie
    > roztacza...

    Gdyby byl tylko jeden operator to nawet i za gotowosc bys placil. W
    branzy energetycznej brakuje konkurencji i to jest jedyny problem. To
    cos nazywa sie wolnym rynkiem i jest odwrotnoscia monopolu. Za dlugo
    zyjesz z monopolu, bo przesiakles do cna. :-)

    > A ty dostarczasz swoje usługi za darmo?

    Za uslugi bierze sie pieniadze. W cene wkalkulowuje sie wszystko co
    dotyczy biznesu i albo bedziesz konkurencyjny i bedziesz mial zajecie,
    albo poszukasz sobie innego. Innymi slowy Twoje przylacze bedzie sie
    splacac kilka lat w cenie pradu, bo tam to przylacze jest wkalkulowane.
    Po paru latach sie splaci i firma zarabia. Pokaz mi ktora firma ma
    zarabiac od razu? Czemu zakladasz, ze energetyka powinna zarabiac od
    dnia podlaczenia licznika?
    Czy robiac ocieplenie swojego domu nie zastanawiales sie kiedy wieksze
    ocieplenie da wiekszy zysk w postaci nizszych rachunkow? To jest
    przeciez dokladnie taka sama sytuacja - Ty (inwestor) w roli energetyki,
    a nizsze rachunki (Twoj zysk) sa przychodem z wczesniej zainwestowanych
    pieniedzy. Przeciez tak dziala caly biznes, no moze powinien.

    > Abonamentu nie - ale za przesyłke płacisz - w formie jawnej bądz w cenie
    > towaru.

    Ale to akurat nikogo nie dziwi. W energetyce masz cene towaru, gotowosc,
    abonament i do tego jeszcze Ci wciskaja jaka to dobroc robia bo
    pozwalaja mniej za przylacze zaplacic, choc beda zarabiac przez cale dekady.

    Pozdro.. TK