    Date: Tue, 25 Feb 2014 07:55:23 +0100
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Grzanie - prad czy gaz?

    W dniu 2014-02-24 08:33, ToMasz pisze:

    > za mało informacji, ale ja bym polecił w pierwszej kolejności
    > ogrzewanie podłogowe, potem nadmiarowe aluminiowe "dmuchające"
    > kaloryfery, albo nic. znaczy inwestycja nie warta osiągniętych
    > oszczędności. Piec ze sterownikiem który go wyłącza na noc, na czas
    > kiedy będiesz w pracy - to największa oszczędność. przy czym sam
    > sterownik kupisz w tesko za 19.99. Mimo że jest to nie zalecane, ja
    > bym dał jakieś lekkie ocieplenie od wewnątrz.
    > Ogólnie jest tak: za darmo - nie będziesz miał ciepło. Będziesz
    > odczuwał ze jest cieplej - przy podłogówce. Jeśli wyłączysz piec na 6
> [...]

    Wybacz, ale to co tu piszesz świadczy o braku podstawowej wiedzy.
    1. Nie ociepla się od środka, zwłaszcza starych budynków, ponieważ
    powoduje to pojawienie się grzyba w ścianach i zagrzybienie całego domu.
    2. Sterownik, który kupisz w Tesco za 19,99 nie nadaje się do sterowania
    systemem grzewczym, ponieważ nie reaguje on na temperaturę, a zatem nie
    zabezpiecza domu przed zamarznięciem. W razie gwałtownego spadku
    temperatury sterownik ten nie włączy ogrzewania.
    3. Podłogówka ma sens tylko i wyłącznie tam, gdzie budynek jest dobrze
    ocieplony. W starym budownictwie, gdzie są ogromne straty ciepła,
    podłogówka jest zbyt mało wydajna, a przez to przyniesie więcej złego
    niż dobrego. Zbyt wysoka temperatura podłogi to problemy zdrowotne.
    4. Podłogówka i wydajny system to dwie sprzeczności. Podłogówka grzeje
    na granicy swojej wydajności i żeby była oszczędna oraz bezpieczna dla
    ludzi musi grzać cały czas, nie przekraczając temperatury podłogi 28
    stopni Celsjusza. Poza tym bezwładność podłogówki jest zbyt duża, żeby
    można było stosować dobowe obniżanie temperatury czy też wyłączać
    ogrzewanie.
    5. W domach o dużej kumulacji cieplnej, zwłaszcza w domach o złej
    izolacji, wyłączanie ogrzewania czy też dobowe obniżanie temperatury nie
    przynosi zbytnich oszczędności, ponieważ to ciepło, które się utraci
    podczas przerwy w ogrzewaniu, trzeba będzie nadrobić w czasie grzania.
    Jeżeli ktoś już się upiera, aby obniżać dobowo temperaturę lub wyłączać
    na kilka godzin ogrzewanie to tylko i wyłącznie stosując grzejniki, bo
    niemi dość szybko da się nagrzać powietrze, jednocześnie nie czekając,
    aż dogrzeją się ściany.