    Subject: Re: I ja wykryłem SPISEK. Kotły gazowe tym razem;)
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <u...@m...org> <5db57a44$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <5db6a83c$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <5db6bd42$0$512$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <5db6f1b9$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 28 Oct 2019 17:10:32 +0100

    W dniu 2019-10-28 o 15:49, Kris pisze:

    > Nie tak dawno ze dwa niejednoznaczne zapisy omawialiśmy
    > Gdzie jest o tych 10 metrach?

    Wszystko jest w Prawie Budowlanym i rozporządzeniu, które tu co chwilę
    przytaczam. To są 2 dokumenty w których masz wszystko na temat budowania
    domów i wymogów.

    > Dołożyć może i dołożę bo koszt pomijalny.
    > Ale czy to ma większy sens dawanie tej skrzynki skoro z drugiej strony ściany czyli
    ze 40cm dalej w kotłowni będzie zawór?

    Jak Ci się rozszczelni gaz przy kotle i kocioł stanie w płonieniach to
    nie dojdziesz do zaworu gazowego przy kotle. Wtedy się biegnie do zaworu
    na zewnątrz. Po to mądrzy ludzie tworzący normy, na podstawie których
    tworzone są przepisy prawne wymyślili, że musi być drugi zawór na
    zewnątrz nie dalej jak 10m od budynku. Skoro odległość jest większa to
    trzeci zawór montuje się na zewnętrznej elewacji przy wejściu rury
    gazowej do budynku.

    > Szybciej chyba zakręcić zawór za ściana w kotłowni niż otwierać skrzynkę na
    zewnątrz i tam zawór zakręcać.

    A jak Ci się rozszczelni właśnie ten zawór lub filtr pod kotłem, albo
    zespół gazowy w kotle czy nawet zaczną się palić jakieś materiały czy
    rupiecie przy kotle (ludzie często gromadzą w pobliżu kotłów jakieś
    pudełka, kartony itp.) to ręki nie będziesz pchał w płomienie, a są to
    sytuacje naprawdę możliwe.

    Mnie się przydarzyło 2 razy trafić nowy filtr gazowy, który miał wadę
    fabryczną. Jak odlewali korpus filtra to dostało się jakieś
    zanieczyszczenie czy pęcherz powietrza i gaz się ulatniał.

    Z nieszczelnymi zaworami przy ośce pokrętła także się spotkałem. Z
    palącymi się piecykami gazowymi także się spotkałem.

    > Dlaczego zakładasz że nie ma takich uprawnień?>
    > Jest jakaś ogólnodostępna lista osób z takimi uprawnieniami żeby można było

    Oczywiście, że są takie rejestry, ale nie wszystkie osoby znajdują się w
    ogólnodostępnym rejestrze.

    Dostępne rejestry znajdziesz w internecie.

    > Przepisy przepisami a praktyka praktyką.
    > Znam przypadek że pozwolenie na budowę uprawomocniło się w momencie gdy już na domu
    strop zalewali.

    Wyobraź sobie co by było jakby się znalazł jakiś życzliwy, albo PINB
    akurat przypadkowo przyjechał na kontrolkę. Inspektorzy jeżdżą po
    budowach i często zatrzymują się na przypadkowych innych budowach.

    > To samo z instalacjami. Papiery muszą swoje w PINB odczekać a rury ludzie zakopują

    Kiedyś było tak, że od chwili zgłoszenia PINB miał tydzień na kontrolę i
    zakwestionowanie robót. W tym okresie nie wolno było nawet szpadla wbić
    w ziemię. Nawet nie warto było ogródka kopać pod uprawy, bo w razie
    kontroli PINB, inspektor mógł to potraktować jako samowolka.

    Ale przepisy te zostały zmienione. Obecnie z chwilą dokonania zgłoszenia
    w PINB można rozpoczynać wszelkie prace.

    > Faktycznie u mnie odległość od skrzynki do elewacji to 6 metrów ale ja nie chciałem
    podjazdu z kostki rozbierać i puściłem rurę dalszą droga. Sąsiad kazał umiejscowić
    skrzynkę z gazomierzem na rogu działki więc przyłącze ma tez ok 15 metrów.
    No to zmienia postać rzeczy, bo w rozporządzeniu jest mowa o
    zainstalowaniu głównego kurka w odległości nie większej niż 10m od
    elewacji budynku.

    Jeżeli od elewacji do przyłącza gazowego w którym znajduje się główny
    kurek jest mniej lub równo 10m to dodatkowego kurka (zaworu gazowego)
    być nie musi.

    W tej sytuacji projektant zrobił projekt zgodny z prawem. Zwracam honor.

    > To przyjmijmy na potrzeby tej dyskusji ze ja instalacji nie robiłem a tylko sobie
    15 metrów rury do gazu w ogródku zakopałem. To mi chyba wolno;)

    Nie wolno :)

    > A i przy okazji w ten sam wykop wrzuciłem rurę wodna bo wiosną mi światłowód będą
    prowadzić to nie będzie konieczności po raz kolejny w ziemi ryć.

    Hmm.....? Nie wiem czy czasami nie zrobiłeś błędu. Szczerze mówiąc nie
    wiem jak jest ze światłowodami, ale wszelkie inne instalacje takie jak
    wodna, kanalizacyjna, elektryczna muszą być oddalone minimum 1,5m.

    > Ja dokładnie tak uważam.
    > Głupotą jest cała procedura pozwolenia na budowę przy przyłączach. Zgłoszenie winno
    wystarczyć.

    I ja jestem tego samego zdania, bo i tak wykonawca za to odpowiada wraz
    z projektantem i kierownikiem budowy.

    Ale prawo jest prawem i piszę tylko jak jest zgodnie z prawem. To co ja
    osobiście myślę nie ma tu nic do rzeczy.

    > Własnie dlatego żeby uniknąć takich sytuacji to pomimo tego że papierologia się
    zgadza wole tu na grupie chociażby dopytać czy sam w necie sprawdzam co i jak.
    > Do 3 lokalnych kominiarzy latem dzwoniłem żeby się upewnić w jakiej odległości od
    okna może być wyrzut spalin z kotła gazowego. Żaden nie podał prawidłowej odpowiedzi
    tylko coś tam kręcili. Musiałem sam doczytać.

    Trzeba było tu zapytać :)

    Chyba zauważyłeś, że dość mocno siedzę w tych tematach?

    Z resztą tak samo siedzę w instalacjach elektrycznych i automatyce, bo
    to jest mój chleb powszedni, ale bez zenkowego lania wody :)