    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ile NAPRAWDĘ kosztuje dom?
    Date: Thu, 16 Jan 2014 09:58:19 +0100

    Użytkownik "Ariusz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Coś mi się nie chce wierzyć w twoje idealne wyliczenia.

    Jakie idealne???

    Wypisałem ile błędów zrobiliśmy no i zużyliśmy całą naszą rezerwę finansową.

    > Pierwsza rzecz dom buduje się dość długo w tym czasie ceny się zmieniają.
    > U mnie za nim dostałem pozwolenie na budowę ceny materiału wrosły o 15%.

    Klinkier podrożał, beton komórkowy potaniał, OSB się nie zmieniło, drewno
    podrożało mocno, stal raz kupiliśmy taniej innym razem drożej.
    W sumie nie były to znaczne zmiany. Ale przede wszystkim _znacznie_
    potaniały materiały instalacyjne. Grzejniki, kotły, rury, złączki, gniazdka
    itd.
    Może nie odzwierciedlają tego ceny katalogowe, ale do uzyskania były
    znacznie lepsze rabaty niż kilka lat wcześniej. Pytałem jednego sprzedawcę
    skąd takie spadki cen, a on odpowiedział że gdy był boom budowlany to dużo
    osób pozakładało sklepy internetowe i zrobiła się duża konkurencja.

    > W następnych miesiącach rosła cena robocizny.

    To mnie prawie nie dotyczyło.

    > Ceny mieszkań poszły w dół, a tu też szacowałem, że ze sprzedaży
    > mieszkania będę miał na wykończenie. Np. nikt nie był w stanie dokładnie
    > wyliczyć i oszacować mi kosztu wewnętrznych instalacji wod-kan. Mój błąd
    > to nie uwzględniłem kosztów na obejście.

    > Moich dwóch znajomych podobnie jak ja wydali sporo więcej niż mieli
    > oszacowane.

    > No może tobie to jakoś się udało.

    Zmieściliśmy się bo chcieliśmy/musieliśmy się zmieścić. Po prostu gdyby się
    okazało że stan surowy jest droższy to zrobilibyśmy tańsze wykończenie i też
    byśmy się zmieścili w budżecie i też by _niby_ wyszło idealnie. Prawda jest
    taka że byliśmy niepoprawnymi optymistami i gdyby nie to że mieliśmy czas na
    szukanie tanich ofert to nie dalibyśmy rady.

    Szczerze powiedziawszy byłem psychicznie przygotowany na to że może się
    okazać że dojdziemy do "ściany" i trzeba będzie podjąć decyzję: poddasze na
    razie odpuszczamy i wykańczamy tylko parter. No ale jak pisałem okazało się
    że wykończeniówka jest tańsza niż się spodziewaliśmy.

    Pozdrawiam
    Ergie