    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ile styropianu ?
    Date: Mon, 20 May 2013 22:36:46 +0200
    <kmu77c$ub5$1@usenet.news.interia.pl> <kmvbbv$3fl$1@node2.news.atman.pl>
    <kmvgn9$ffa$1@usenet.news.interia.pl>
    <5193a925$0$1210$65785112@news.neostrada.pl>
    <kn0rt0$59b$1@usenet.news.interia.pl> <knd3b4$659$1@node2.news.atman.pl>
    <knd8lm$gb6$1@usenet.news.interia.pl> <kndc3h$es3$1@node2.news.atman.pl>
    <519a618e$0$26691$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:519a618e$0$26691$65785112@news.neostrada.pl...

    > Maniek!
    > Punkt rosy to nie jest funkcja li tylko temperatury jak myślisz, bo tak
    > wynika z Twoich wypowiedzi.

    Moje wypowiedzi sa takie, ze punkt rosy w scianie jest nawet latem.

    > Punkt rosy powstaje tylko i wyłącznie wtedy, kiedy powietrze o określonej
    > temperaturze i okreśonej wilgotności względnej zostanie oziębione poniżej
    > temperatury, która spowoduje nasycenie się tego samego powietrza parą
    > wodną.
    > Rzecz w tym, że wartość wilgotności względnej tej samej próbki powietrza z
    > taką sama iloscią rozpuszczonej w nim wody będzie różna w różnych
    > temperaturach.
    > Przykładowo dla powietrza o temperaturze 20 stopni i wilgotności

    Matko, przeciez pisalem o rosie na trawie przy +20...

    > względnej 60% punkt rosy wystąpi przy 12 stopniach Celsjusza. To samo
    > powietrze podgrzane do temperatury 25 stopni Celsjusza spowoduje spadek
    > wilgotności względnej poniżej 45%
    >
    > Jeżeli ściana ma zapewnioną wymianę powietrza od zewnątrz to nadmiar pary
    > wodnej po prostu się rozcieńcza w powietrzu o mniejszej wilgotności i
    > dlatego zanim ta para wodna się skropli to wilgotność bezwzględna
    > powietrza się zmniejszy, a tym samym obniży się temperatura punktu rosy,
    > czyli przesunie się na zewnątrz ściany.

    Taka sciana bedzie wilgotniala latem, kiedy wewnatrz jest zimniej niz na
    zewnatrz.

    Mi juz sie niechce dalej walkowac tego tematu....

    > Nawet jeżeli ta woda w ścianie zamarznie to ona odparuje, nawet przy -20
    > stopni Celsjusza. Ale jest jeden warunek, że warstwa ocieplenia przepuści
    > powietrze z zewnątrz w ścianę oraz powietrze z parą wodną ze ściany na
    > zewnątrz.

    No jasne, ze przy -20 odparuje. Proces w fizyce zwany sublimacja, tylko skad
    w scianie ocieplonej styropianem -20?

> [...]
    > ono wnikając coraz głębiej będzie miało niższą temperaturę. Jeżeli ściana
    > będzie przepuszczalna dla powietrza to z zewnątrz będzie wnikać suchsze
    > powietrze i będzie rozcieńczać to powietrze wilgotne. Dzięki temu, pomimo
    > napotkania w ścianie temperatury 12 stopni Celsjusza i dużo niższej, para
    > się nie wykropli, bo para będzie sukcesywnie rozrzedzana.
    > Jeżeli zakryjesz tą ścianę cienką warstwą styropianu to zamykasz dostęp
    > suchszego powietrza i w ścianie będzie przebywać tylko powietrze wilgotne,
    > które w miejscu osiągnięcia 12 stopni Celsjusza zacznie się wykraplać.

    A Ty zakladasz nie wiem jaka wilgotnosc od wewnatrz. Toz to by po oknach
    splywalo.

    Dla mnie EOT.

    Pozdro.. TK