eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieIle ziemi mi zostanie po zakończeniu prac budowlanych? › Re: Ile ziemi mi zostanie po zakończeniu prac budowlanych?
  • Data: 2014-05-07 11:25:01
    Temat: Re: Ile ziemi mi zostanie po zakończeniu prac budowlanych?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:53691580$0$2374$6...@n...neostrada
    .pl...

    > Ile nadmiarowej ziemi mogę się spodziewać po zakończeniu budowy domu -
    > przy powierzchni fundamentu około 100 m2?

    Podałeś zdecydowanie za mało danych:
    Przede wszystkim brakuje głębokości posadowienia. Przyjmijmy że wynosi 1 m.
    Grubości humusu (przyjmuję 25cm)
    Oraz długości, grubości i sposobu wykonania ścian fundamentowych (o tym
    dalej)

    Dla przykładu podam Ci możliwe wyniki:

    1. Wykonawca idzie na łatwiznę i robi wykop na głębokość fundamentów pod
    cały dom, następnie muruje ściany fundamentowe i zasypuje całość
    piaskiem/żwirem.

    Oprócz tego że dostaniesz słony rachunek za pisaek + zagęszczenie lub żwir
    to uzyskasz 100m3 ziemi (w tym 25m3 humusu)

    2. Wykonawca robi wykop na szerokość 60cm tam gdzie będą ściany
    fundamentowe, a z reszty terenu pod budynkiem ściąga tylko humus. Wtedy
    uzyskasz 25m2 humusu oraz 60cm * 50mb (długość ścian fundamentowych) * 0,75m
    (głębokość - grubość już ściągniętego humusu) = 22,5 m3 gliny czy co tam
    masz
    Czyli łącznie 47,5 m3 ziemi (o połowę mniej niż w punkcie 1)

    3. Masz dobre warunki gruntowe i mały lekki domek więc projektant lub
    kierownik dbając o Twój portfel zgadza się na lanie fundamentu w ziemi.
    Robisz rowek o szerokości 35cm do którego następnie wkładasz folię,
    zbrojenie i zalewasz betonem. Wtedy uzyskasz jak poprzednio 25m2 humusu oraz
    13,123m3 gliny czy co tam masz
    Czyli łącznie 38,123 m3 ziemi (niewiele ponad 1/3 tego z w punkcie 1)

    To są obliczenia przybliżone ale dobrze oddają rząd wielkości. Do dokładnych
    obliczeń należy jeszcze uwzględnić fakt, że jak koparka robi wykop 60cm a
    środkowe 30cm zajmuje ściana fundamentowa to z pozostałych 30cm. Zewnętrze
    zostanie zasypane ziemią a nie piaskiem/żwirem więc uzyskanej ziemi będzie
    trochę mniej.

    > Chcę wyrównać poziom działki i wyszło mi, że muszę podnieść o około pół
    > metra większość terenu, czyli jakieś 500 m2. Wychodzi mi ze 250 m3 ziemi.

    Dla przypomnienia zmiana stosunków wodnych (o to oznacza podniesienie
    poziomu działki) wymaga zgody urzędu / urzędów.

    > Czy da się precyzyjnie już teraz przewidzieć, ile będę musiał dobrać spoza
    > swojej działki?

    Przewidzieć nie, policzyć jak najbardziej :-)

    Ps. Przy liczeniu bilansu ziemi pamiętaj o ewentualnym szambie (np. 10m3
    ziemi) oraz zdjęciu humusu pod wjazd do garażu (np. 4m*10m * 0,25 = 10m3)

    Pozdrawiam
    Ergie