  • Data: 2013-12-30 16:06:43
    Temat: Re: Instalacja elektryczna - rozwiązania
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jan Drawski" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Zapytać elektryka, poprosić aby tak to zrobił :) Osobiście odradzam
    > własnoręczne zabawy w elektryków, chyba, że pod nadzorem jakiegoś, dobrze
    > żeby elektryk "odrutował" skrzynkę. Ja się miałem sam bawić a po robocie
    > przez fachowca widzę, że wiele mógłbym skopać.
    > U mnie mniej więcej tak to jest zrobione bez proszenia się. Nie mam rolet.
    > W odpowiednio dużej skrzynce mam cztery metalowe szyny. O ile mnie pamięć
    > nie myli to:
    > - na najwyższej mam bezpieczniki od gniazdek (przewdy 2,5), różnicówka,
    > - na drugiej od góry bezpieczniki od oświetlenia (przewody 1,5),
> [...]

    To robił elektryk? Wybija różnicówka od oświetlenia i w całym domu gaśnie
    światło? Deszcz zamoczy zewnętrzne gniazdko i wybije różnicówka od gniazdek
    i lodówka jest bez zasilania? Rozumiem radę "weź fachowca" ale jak widać
    Twój elektryk to nie fachowiec, albo coś pokręciłeś :-)

    Oświetlenie w sąsiednich pomieszczeniach powinno być na różnych fazach (a
    więc różnych różnicówkach) W kuchni tez najlepiej aby prądożerne urządzenia
    były na różnych fazach (piekarnik / zmywarka).

    Co do oświetlenie i gniazd zewnętrznych to najlepiej aby były na osobnej
    różnicówce, a minimum przezorności to dać je na innej niż lodówka i
    kotłownia.

    Podobnie łazienki - tam jest największa szansa że coś zamoknie i wybije
    róznicówka więc lepiej by na tej samej róznicówce nie było lodówki / kotła i
    oświetlenia głównych pomieszczeń.

    Nie jestem elektrykiem bo moja kariera zawodowa poszła innym torem i nigdy
    nie przystąpiłem do egzaminu SEP, ale takie podstawy to nawet ja pamiętam z
    kilku wykładów i kilku lat poprawiania po fachowcach.

    Pozdrawiam
    Ergie