    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak tam defrosty u Was?
    Date: Sun, 10 Dec 2023 12:16:14 +0100

    On 08.12.2023 10:06, Myjk wrote:
    > "Wyskakujecie" w świetle twierdzeń, także na tej grupie,
    > że bufor jest kompletnie zbyteczny zawsze i wszędzie.
    > No więc jest potrzebny, w określonych warunkach.

    Ja rozpocząłem ten wątek, nic nie napisałem o żadnym buforze. Nigdy też
    na tej grupie nie napisałem, że bufor przy PC jest zbędny. Nie
    zarzekałem się także że jest niezbędny :-D

    Ale zostawmy już.

    > Jeśli się ustawi wygrzewanie bufora do większych wartości niż
    > to konieczne, to owszem. Jak się ustawi poprawnie, to nie poleci.
    > Niemniej ja grzeję w 2T G12 to wygrzewam do większych wartości,
    > bo bardziej niż COP istotna jest (niższa) cena kWh prądu.

    A te większe to ile?

    Na swoim przykładzie mogę napisać, że grzanie w 2T (22-6 + 13-15) mam
    zadany parametr powrotu 2 stopnie większy niż jaki daje tę samą
    temperaturę (w domu) przy PC mogącej działać bez ograniczeń czasowych.

    Żeby ktoś źle nie zrozumiał, jest to średnia temperatura. Przy grzaniu w
    2T występuje nieznaczna, ale odczuwalna fluktuacja - rano na plus, a
    przed spaniem na minus.

    Mogę też napisać że na sprzęgle różnice między zasilaniem i powrotem
    (chodzi o różnicę między tym co produkuje PC, a idzie na dom oraz tym co
    powraca z domu i wraca do PC) u mnie przykładowo wynoszą:

    zasilanie ~1C, powrót 1-1,8C (przy niskiej prędkości sprężarki niższa
    wartość, przy początku grzania wyższa). Zapewne w innym przypadku mogą
    być te różnice wyższe ale i pewnie niższe, podałem realny przykład.

    > pojemność cieplna posadzki betonowej jest
    > wielokrotnie większa niż duże bufory wodne, np. jak Tomasza.

    Za daleko poleciałeś z tym porównaniem. Sprawdźmy.

    Przyjmijmy ciepło właściwe dla:

    wody: 4200 J/(kg*K)
    betonu: 1000 J/(kg*K)

    Tomasz w buforze 1500l ma 60C (średnio). Załóżmy że 30C to minimalna
    temperatura która utrzyma ogrzewanie w domu.

    1500kg * 30C * 1,16kWh/kg = *52,2kWh*

    Podłogówka załóżmy gęstość 2100kg/m3, to na każdy 1C powierzchni 1m2 o
    grubości 1cm będzie 21kg * 1C * 0,27kWh/kg = 5,67W.

    Przy czym na każdy m2 zakładam 5mb rury pex16 czyli ~ 0,001m3 objętości
    i 0,565 litra wody.

    Przy powierzchni 130m2 i wylewce 7cm, na każdy 1C zmagazynujemy

    Beton: (9,1m3 betonu - 0,13m3 rur) * 2100kg/m3 * 1C * 0,27kwh/kg =
    5,085kWh/C.
    Woda: (130 * 0,565)kg * 1C * 1,16kWh/kg = 0,085kWh/C

    Załóżmy że 23C w podłodze to minimalna temperatura, a 29C maksymalna
    (średnia, bo niemożliwe że wzdłuż ścian będzie zbliżona do temperatury w
    środku pomieszczeń).

    (5,085 + 0,085) = 5,17kWh * 6C = *31,02kWh.*

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz