  • Data: 2010-01-28 18:39:26
    Temat: Re: Jak tam solary?
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:354f.00000042.4b61c290@newsgate.onet.pl...

    > Wystarczy policzyc roznice temperatur i wtedy wychodzi ile ewentualnie
    > mozna
    > utracic energii.
    > Istotne przy tym jest to jak ciepla wode uda sie uzyskac i z tym
    > rzeczywiscie
    > jest problem bo w zime solary sa po prostu chlodniejsze. Dlatego warto
    > grzac
    > wode wodociagowa.
    Dla marketingowca od solarów jest magiczne 0 stC. Jak już jest poniżej zera
    to napewno płaski nie grzeje a jak nie grzeje znaczy dla marketingowca że
    przyszła zima. Pierdoły no nie?

    > Ile m2 solarow masz teraz?
    > Pewnie instalacja standardowa i liczona na miesiace letnie?

    5,4m2 Panele fabryczne zbiornik i sterownik też ale cała reszta włącznie z
    grupą pompową wykonana samodzielnie. Stelaż także sam spawałem. Kąt
    podniesienia 50stopni na miesiące wiosna jesien. I widzę że jest to słuszny
    wybór

    > Jestes w stanie oszacowac ile by kosztowalo rozbudowanie jej 2x pod katem
    > powierzchni w odniesieniu do calkowitych kosztow i ewentualnych uzyskow na
    > energii w ciagu roku?
    > Innymi slowy czy analizowales kiedys czy dolozenie ilus tam m2 solarow nie
    > skrocilo by czasu zwrotu inwestycji dzieki temu ze w okresie poza letnim
    > mialbys
    > wiecej cieplej wody?

    Patrzę na statystyki w sterowniku. Wykres słupkowy, na osi y tylko
    wartości166, 332, 498kWh więc trochę niedokładny, ale za to w innym miejscu
    styczeń wykazuje 100kWh więc mam odniesienie. Tak orientacyjnie podam:
    Sierpień 2009 największy uzysk (w 2008 zresztą także) solar wyprodukował
    498kWh.
    Wrzesień 2009 400kWh
    Październik 2009 200kWh
    Listopad 2009 240kWh
    Grudzień 2009 90kWh
    Styczeń 2010 100kWh

    Z tego co widzę po starych rachunkach za gaz w miesiącach letnich, kiedy nie
    miałem jeszcze kolektorów, zużycie wynosiło około 30m3 na miesiąc co
    przekłada się na około 270kWh. Teoretycznie więc przełom miesięcy
    wrzesień/październik jest w sam raz co do dostępnej ilości energij. Jeśli
    już, to należało by chyba dążyć do takiej własnie ilości energii w
    miesiącach chudych.
    Patrząc na grudzień i styczeń widać że musiałbym dostawić 6 kolektorów aby
    dostać tyle ciepła.
    Każdy kolejny kolektor to około 1200zł plus koszt materiału na stelaż i
    rury. Akurat te dwie ostatnie pozycje są mało znaczące.
    Ja już wykorzystałem dofinansowanie więc koszt 100%.
    Ale to nie wszystko. Większa sporadyczność słońca w zimie zmusza do
    zastosowania zbiornika super zaizolowanego i wskazane jest aby był o
    większej pojemności bo grzejąc do niższej temperatury straty dobowe będą
    mniejsze. Może to być ostatecznie także zrealizowane postawieniem drugiego
    zbiornika obok i ładowania ich sekwencyjne. Jednak jeden duży zbiornik ma
    mniejsze straty niż dwa małe.
    Taki sposób łądowani asekwencyjnego jest możłiwy bo sterownik solarny TDC3
    jest na ta okoliczność wyposażony programowo i pod względem wejść i wyjśc.
    Ale.
    W takim sierpniu 1,2MWh to 4,5x za dużo niż potrzebujemy. Pozostaje robić
    basen ( co zresztą mam w planie na 2011) albo robić bypass i grzać grunt na
    zimę (to dla tych co mają pompę ciepła).

    A czy dodatkowe koszty się zwrócą?
    Kiedyś napewno.

    Marek