eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieJak to jestRe: Jak to jest
  • Data: 2019-03-04 09:33:16
    Temat: Re: Jak to jest
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sun, 03 Mar 2019 23:39:40 +0100, Adam wrote:
    > Całkowicie się zgadzam.
    >
    > Taki przykład, humorystyczny nieco.
    > Graliśmy w kręgle czy jakiś bilard - nieważne. Było nas pięć osób. A że
    > zgłodnieliśmy, to wysłało się dwie dziewczyny do pizerii nieopodal celem
    > zamówienia pizzy. Mówiliśmy, że głodni jesteśmy.
    > One poszły i zamówiły *dwie* duże pizzy. A że dużymi leterami stało tam,
    > że duża pizza jest duża i ma średnicę 70 lub 90 cm (nie pamiętam), to
    > już nic dla nich nie znaczyło.

    To przykład tego, że ludzie często (coraz częściej) nie mają żadnej
    wyobraźni matematycznej. Tak się dzieje m.in. wtedy, kiedy na siłę wbija
    im się do głowy sztywne tabelki, zamiast rozwijać intuicję do liczb.

    > Na szczęście przewidujący kelner kazał
    > usmażyć tylko jedną.

    No to chyba jednak nie do końca pizze były, skoro smażone...? :)

    > Inne przykłady z życia: ile farby kupić znając teoretyczną wydajność.
    > Ile paliwa na zadany odcinek trasy.
    > Ile klepek kupić na podłogę, a ile kleju czy czegoś tam.

    Do żadnego z powyższych znajomość tabliczki mnożenia nie jest potrzebna.
    Potrzebna jest natomiast zdolność naturalnego obracania liczbami - a tego
    właśnie w szkołach się nie uczy.
    Co z tego, że ten z życia wzięty człowiek stojący w markecie wie ile to
    jest to jest 5x6, skoro ściana którą ma pomalować ma 5.33m x 6.75, a
    wydajność farby to 1.4l na m? ? Do oszacowania takiej operacji wystarczy
    minimum wyobraźni liczbowej. A ten biedny człowiek już od 20 minut stoi z
    tą swoją wykutą tabliczką mnożenia jak głupi. Na szczęście zbliża się już
    sprzedawca, będzie kogo się poradzić.

    > Teraz już nie szacuje się czasu z położenia Słońca, ale stare materiały
    > mówią (XIX wiek), że ludzie mylili się ponoć nie więcej, niż kwadrans.

    Intuicja.

    > Umieli wyliczyć wysokość budynku wiedząc w jakiej ilości kroków od niego
    > się znajdują. Albo wyliczyć odległość pomiędzy budynkami, znajdując się
    > kilkadziesiąt czy kilkaset metrów dalej.

    Wyobraźnie przestrzenna.

    Tak, to wszystko jest bardzo ważne. Ale znowu - w szkołach tego niestety
    nie uczą. Zamiast tego całymi latami wpycha się młodym ludziom sztywne
    dane do głowy.

    Mateusz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1