  • Data: 2021-12-14 19:17:51
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan A S napisał:

    > No ale właśnie wtedy chce natychmiast włączyć (równolegle) kolejną pompę.
    > Pewnie będę to robić PWMem ze względu na miękkość pracy, ale to nie ma
    > znaczenia. Po diabła mi PWM regulujący odbieraną moc? Gdy trzeba załączę
    > kolejne pompy i prąd wróci do tolerowanego zakresu. Nie PWM a chwilowa,
    > ruchoma liczba pomp

    Charakterystyka ogniw fotowoltaicnych wygląda tak, że napięcie na zaciskach,
    niezależnie od usłonecznienia, jest w przybliżeniu stałe (ok 30V na panel).
    Zmienia się wydajność prądowa. Ale nawet niewielkie obciążenie ponad
    aktualną wydajność, skutkuje radykalnym spadkiem mocy (bo prąd jest wciąż
    ten sam, za to napięcie mocno spada). Podobny problem, co z pompami, jest
    w przypadku obciążenia grzałką. Nie da się jej włączyć bezpośrednio. Ale
    są już dostępne gotowe regulatory, które utrzymują właściwy punkt pracy.
    Stosuje się grzałki przeznaczone na napięcie pracy paneli. Regulator sieka
    napięcie przez PWM, na wyjściu jest wygładzanie LC (magazynowanie enegii
    przez okres pracy PWM), grzałka dostaje tyle prądu, ile słońce daje. Jeśli
    pompy mają silniki komutatorowe prądu stałego, to powinny dobrze poddać się
    takiej regulacji. Taki diwajs to koszt na poziomie kilkuset zł, powinien
    dać się wyguglać (np. fotowoltaika grzałki).

    Jarek

    --
    Nie ma jak pompa
    marmury, wielki dzwon