    Date: Wed, 15 Dec 2021 12:29:33 +0100
    Subject: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <61b911a9$0$533$65785112@news.neostrada.pl>
    From: A S <a...@v...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 22:50, LordBluzg(R) pisze:

    > Nie. Mamy kaskadę napięć z 14V do 10V w przypadku ściemniania i 10V do
    > 14V w przypadku rozjaśniania. Każdy wolt w jedną lub w drugą załącza lub
    > rozłącza następną pompę.

    Nie rozumiem. Jesli mam 14V (czyli dużo) i załaczam kolejną pompę, U
    spada do powiedzmy 12V. To niewielkie PV, nie akumulator o dużej
    wydajności. OK?

    No i czekamy na tych 12 woltach co się dzieje na niebie. Dochodzi do 14?
    To kolejna pompa. Spada do 10? To odłączyć.

    Te umowne punkty 10V, 14V jakoś otaczają tzw Vmpp, czyli napięciowy
    punkt optymalnej pracy panela. Po co mi drabinka? Oddalam sie od Vmpp w
    dół to odcinam 1-ną pompę. W góre - dokładam.

    Nie ma drabinki.

    > Nie, nic nie dąży do równowagi. Pompa 50W nie jest w stanie odebrać
    > całej energii panelu i jeśli nie działają 3 pompy, które się spaliły lub
    > ich bezpieczniki, ostatnia, działająca pompa ma podane maksymalne
    > napięcie z panelu i się pali :)

    Pewnie masz racje, ale nie rozważałem awarii 3 pomp. To oczywiste że
    jedyna pozostała przy życiu padnie na rozpędzonym panelu. Coś wymyśle,
    np jesli układ dojedzie do ostatniej pompy a napięcie będzie nadal za
    duże, wyłączę wszystko.

    > Musisz zatem dać tą przetwornicę, żeby się to nie działo. Przetwornicę
    > ustawiasz na MAX 14V i więcej tam nigdy nie będzie. Jeśli spalą się 3
    > pompy to ta ostatnia przeżyje przy 14V.

    No ale jak będę śledzić Vmpp za przetwornicą? Jak zadowolić panel?

    > Papierek nie płynie, jeśli rzeka nie posiada różnicy poziomów...bo woda
    > stoi i obojętnie jak szeroka będzie rzeka i jak głęboka :)
    >
    > Prąd się mierzy kiedy płynie a nie kiedy stoi. Nie można zmierzyć prądu,
    > jeśli nie będzie różnicy poziomów (napięć) NAPIĘCIE jest różnicą
    > poziomów. Im większa różnica poziomów tym większy prąd/przepływ..
    >
    > Omatko! Następny!
    >
    > "Przepływ prądu wywoływany jest przez różnicę potencjałów (napięcie)
    > podłączonej do zamkniętego obwodu elektrycznego baterii."

    Nie mam pojęcia o co sie wykłócasz. Papierek nie płynie to prąd zero.
    Kto mi zabroni go mierzyć? Wiem co to różnica potencjałów.

    Rozwiń temat przetwornicy, bo nie widzę, jak za przetwornicą miałbym
    oceniać bieżącą wartość napięcia w stosunku do Vmpp i odpowiednio
    reagować liczbą silników. Przetwornica dla ochrony silników?
    Zaprzeczenie mojej idei - specjalnie je wystawiam na zmienne napięcie i
    staram się reagować ich liczbą. Zmienne obciążenie panela.

    > Cały myk polega na tym aby jak najlepiej zarządzać energią z panelu.

    No właśnie - z panelu. Panel ma taką właściwość, że jak go dociążysz, to
    napięcie natychmiast spadnie i odwrotnie. To nie akumulator 1000Ah,
    któremu wszystko jedno, czy 1, 2, 10 silników (w pewnym zakresie)

    pozdr serd
    --
    A S