  • Data: 2021-12-19 14:04:18
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 19.12.2021 o 13:18, A S pisze:

    > :) Wskazówka drga dziko. Pewnie jakieś dudnienia między PWM a częstością
    > własną.

    Niezupełnie, to może być po prostu drganie z obciążenia całego obwodu a
    nie reakcja akumulatora. Musiałbyś mieć tylko akumulator w obwodzie i
    reszta wyłączona, żeby się upewnić i najlepiej jeszcze amperomierz z
    pomiarem prądu ładowania. Generalnie taki objaw występuje nawet w
    przypadku ładowania akumulatora prostownikiem, co idzie zaobserwować, że
    jakieś wahania są i nie jest to idealnie płynne.

    > Superkondensator? Pompa tłokowa o cyklicznym, dużym prądzie w suwie
    > pracy (powiedzmy 1 raz na sekundę) i małym w suwie powrotu wydaje sie
    > kochać tą technologię. Koszt nie niebotyczny - na Alim ok 200zł
    > urządzenia samochodowe, np Samwha 17V116F. Gdybym przy swoim sterowniku,
    > dopilnowanych progach napięciowych po prostu doczepił to do małego aku z
    > quadzika ~8Ah?

    Przemyślałem sobie, po spacerze z psem... co ja bym zrobił :D

    Akumulator jednak musi być, bo masz pracę impulsową i panele sobie z tym
    nie poradzą ponieważ nie mają bufora zdolnego sięgnąć po 20A chwilowo.
    Może przy maksymalnej mocy ale nie rozmawiamy o maksymalnej, lecz o
    płynności działania od świtu do zmierzchu.
    Akumulator nie musi być wielki, ale doświadczalnie sobie obczaisz.

    Może to być nawet 40Ah

    Czy superkondensatory? Nie wiem, za mało danych mam aby to obliczyć...
    ale skoro MUSIMY się obecnie oprzeć na akumulatorze, to sterownik MUSI
    też być.

    Sterownik PWM czy MPPT to akurat nie jest priorytetem ale ich ustawienia są!

    Ustawienie sterownika takie, że na jego wyjściu wszystko jest załączone,
    kiedy świeci słońce, czyli jest ładowane. Po zachodzie słońca sterownik
    odłącza wszystko. (oszczędzamy akumulator) bo jest brak ładowania i nie
    ma co już uzupełniać jego pojeności a drenowanie akumulatora jest zgubne.

    Start sterownika w sensie włączania pomp po stronie wyjścia, ustawił bym
    na 12,5V czyli jeśli akumulator nie osiągnie 12,5V to pompy nie pracują.
    Po osiągnięciu 12,5 system startuje.

    Wyłączenie ustawił bym na 11,8V, poniżej tego napięcia system się wyłączy.

    W przypadku marnego słońca układ będzie działał w w/w zakresach napięć.

    Do całego obwodu podłączył bym pompę zanurzeniową, która jak już
    wiadomo, zacznie działać powyżej 12,5V i będzie sobie pompowała i będzie
    się to działo tylko w dzień bo sam akumulator po zachodzie słońca ją
    odłączy lub kiedy napięcie spadnie poniżej 11,8V. Możesz jednak bez
    problemu wstawić jej włącznik ręczny gdyż w przypadku obecności
    akumulatora, jej działanie nie ma istotnego wpływu jak w przypadku
    przetwornicy.

    Następnie, zrobił bym układ kaskady (drabinkę, jak ją nazwałeś), który
    Ci narysowałem i załączenie pierwszej pompy tłokowej przy napięciu 12,8V
    co idzie ustalić za pomocą woltomierza i dobrania odpowiedniej ilości
    diod do cewki przekaźnika.

    Następna pompa to poziom ok 13V a następna to 13,8V

    Kroki napięciowe można ustawić doświadczalnie ale ponieważ przekaźniki
    tolerują spadek napięcia o ok 2V to jeśli napięcie spadnie, ostatnia
    pompa, która załączyła się przy napięciu 13,8 i tak będzie pracować
    jeszcze jeśli napięcie spadnie do 12V. Skoro jednak masz tętnienia
    obwodu z powodu pomp tłokowych to spokojnie te stany będą następować.

    Taki układ będzie Tobie działał optymalnie i jeśli nie będzie megasłońca
    to pompy będą załączane wraz ze wzrostem napięcia...a sadząc z tego, że
    każda pompa obciąży obwód, będzie się zdarzało, że pracuje tylko jedna
    pompa przy minisłońcu bo napięcie obwodu może nie wrastać powyżej 13V
    przez cały dzień i coś tam jeszcze idzie do akumulatora, żeby podtrzymać
    jego ładowanie.

    Ten układ ma na celu oszczędzenie eksploatacji akumulatora i płynne
    załączanie i wyłączanie Twoich pomp :)

    Zatem do dzieła :)

    --
    LordBluzg(R)