    From: zbigi <z...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kocioł olejowy - a raczej na słomę czyli na siano ;) (dłuuugie!)
    Date: Wed, 23 Oct 2013 19:58:30 +0200
    <e...@g...com>

    Adam napisał(a):

    > Dobre, dobre :) A nie liczyles czy nie oplaci sie bardziej posadzic wierzbe
    > energetyczna, kupic troche sensowniejsza rozdrabniarke do galezi i tak
    > pozyskiwac opal? Odpada koszt prasy, a na wierzbe chyba tez sa jakies
    > dotacje / refundacje etc (nie znam sie na tym) ? :)

    Prooooszeee Paaanaa!... :)
    Wierzba to był mój pierwszy pomysł po wyprowadzeniu się na wieś ~10 lat
    temu. Gwoli ścisłości, to już w latach 80 zeszłego wieku, gdym zaczął
    przejawiać w miarę podbudowaną naukowo ciekawość świata, szalenie
    interesowały mnie wszelkie rodzaje energii odnawialnej - wtedy zwanej
    niekonewncjonalną.
    Wracając do wierzby: Pierwszy pomysł to była właśnie wierzba - możliwość
    obsadzenia hektara i przerabiania jej na tani opał szalenie mnie
    podniecała. Oczywiście podjąłem pierwsze kroki - szukałem
    najoptymalniejszego rozwiązania dla zbioru i przerobu materiału, ze
    szczególnym uwzględnieniem rębaka i doboru kotła. Na tyle, że
    wycyganiłem od jednego dr inż. Politechniki Łódzkiej egzemplarz jego
    pracy naukowej na temat rębaków właśnie.
    Po liźnięciu od strony teoretycznej problemu zbioru i przeróbki
    materiału, doszedłem do sprawy zasadniczej czyli obsadzenia pola
    nieużytków. I tutaj sprawa cała rozbiła się o niechęć potencjalnych
    dostawców nasadzeń - na całe szczęście trafiłem na uczciwych ludzi,
    którzy postawili sprawę jasno:
    "Znam tereny, o których pan mówi - nawet nasza super odporna na okresowe
    braki wody wierzba w odmianie "piaskówka" nie będzie u pana rosła wcale.
    Więc nic pan ode mnie nie kupi"
    Ostatnie 2 lata potwierdziły ich opinię - zasadzona i pielęgnowana
    wierzba przy domu (regularnie podlewana+wyjątkowo korzystny wilgociowo
    maj i czerwiec) najzwyczajniej w świecie uschła. Na amen! :)
    Drugi etap, to pochylenie się nad tanim węglem brunatnym. W linii
    prostej mam 10km do krawędzi największej dziury w Europie ;) czyli KWB
    Bełchatów. obecnie tona tego "węgla" kosztuje ~120PLN. Transport na taką
    odległość, to również znikomy koszt. Dlaczegoby więc nie? :)
    Ano dlatego, że ~5 lat temu zacząłem pracować bezpośrednio przy
    przemysłowym wykorzystaniu tegoż węgla. I zacząłem wyobrażać sobie swój
    przyszły, pędzony tym paliwem kocioł... Skończyło się na (hipotetycznej)
    konstrukcji wysokości 3 metrów z zapotrzebowaniem na energię elektryczną
    (przygotowanie, transport, wentylator) rzędu 1,5kWh...
    Do tego koszmarne ilości popiołu (średnio około 40% masy suchego
    "węgla") i silne uzależnienie od warunków atmosferycznych podczas
    kupowania opału - ze względu na higroskopijność brunatniaka masa może
    zwiększyć się nawet dwukrotnie (i tak samo obniżyć wartość opałowa*).
    Następnie zainteresowałem się pompami ciepła. :)
    Szybko zrezygnowałem ze względu na dostępny grunt - suchy piasek w leju
    depresyjnym kopalni odkrywkowej nie ma najlepszych współczynników ;)
    No to może pompa powietrze-woda? Kurde... Mieszkam w kotlince (osobiście
    nazywam to zastoiną Morozowa) gdzie ostatnie przymrozki zdarzają się pod
    koniec czerwca, a pierwsze pod koniec września).
    Więc może jednak biomasa? Ale co? Miskant olbrzymi? Może topinambur? A
    może rosa multiflora? :)
    W międzyczasie stałem się hodowcą kóz - i bardzo mnie się spodobała ta
    profesja ;)
    Jedno z pierwszych zadań, to było rozpoczęcie koszenia łąk (no dobra -
    tych moich nieużytków). I okazało się, że lichego siana mam tyle, że
    kozy i tak tego nie przejedzą! (Lichego w sensie żywieniowym). Więc może
    można palić sianem zamiast słomą? Bo o kotłach na słomę, to słyszałem
    już dawno, tylko że uprawa zbóż na siano u mnie znów odpada.
    No i skończyło się tak, jak się skończyło :)
    Przy czym cały czas kombinuję, jakby to wzystko udoskonalić - koszty
    (finansowe) ogrzewania są co prawda zerowe ale ma to swoje minusy - przy
    temperaturach ujemnych jestem przywiązany do kotłowni ze względu na
    konieczność codziennego napalenia. Nooo... Jak pokombinuję, to mogę
    krótki weekend spędzić poza domem :)
    Sorki, że tak długo - przedstawiłem (w skrócie!) ewolucję i przebieg
    procesu decyzyjnego związanego z wybraniem _optymalnego_ źródła ciepła w
    moim przypadku.
    Gdzie ostatniego słowa jeszcze nie powiedziałem ;)
    --
    zbigi (i stopka zastępcza)