-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!newsreader4.netcolog
ne.de!news.netcologne.de!peer01.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer02.
ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.p
l!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl
.POSTED!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.budowanie
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Kogeneracja
References: <7...@g...com>
<tostvv$1gob1$1@dont-email.me>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<b...@g...com>
Organization: : : :
Date: Mon, 2 Jan 2023 11:02:00 +0100
User-Agent: slrn/pre1.0.4-6 (Linux)
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
Lines: 57
NNTP-Posting-Host: 84.201.212.11
X-Trace: 1672653720 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 553 84.201.212.11:50210
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4050
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.budowanie:587868
[ ukryj nagłówki ]M M pisze:
>> inaczej. Jak za adaptację silnika samochodowego zabiera się ktoś, kto ma
>> pojęcie, to to też nie będzie "jazda" z prędkością na drodze ekspresowej.
>> W takich warunkach silnik ma zadatki na życie wieczne.
>
> Dlatego zakładam pracę w okolicach 1500 a nie 3000 obr/min - świadomie
> tracąc na mocy, ale zyskując na trwałości.
Z tym "świadomie" to jednak przesada. Podanie prędkości obrotowej nie
mówi *nic* o odbieranej mocy ani o trwałości. Na początek trzeba wiedzieć
choćby to. Wrócę więc do poprzedniego przykładu, który choć ułomny, to
można z niego wyciągnąć jakieś wnioski. Samochód jedzie ze stałą prędkością
100 km/h, rozważamy stacjonarną analogię tego stanu. Przyjmijmy, że spala
6 litrów na 100 km. Czyli u nas na godzinę. To jest około 60 kWh energii
w paliwie. Ja nie wiem, czy ktoś ma pomysł, co zrobić w domu z mocą 60 kW
(głównie w formie ciepła). Wniosek pierwszy, dla tych, co nigdy się nad
tym nawet nie zastnowili: samochód, jaki by jego silnik nie był, a spala
w trasie przyzwoicie, wytwarza moc mechaniczną nie większą niż kilkaniście
kW (ok. 20% mocy dostarczanej w paliwie, nie więcej, niż 10 kWh/litr).
Do takiego sposobu użytkowania projektuje się silniki samochodów. Ale
to i tak za dużo do domowej kogeneracji. Realne potrzeby współczesnego
domu to może być, ja wiem, jakieś 4 kW ciepła i przy okazji 2 kW prądu.
Tyle da baardzo odciążony i ustatkowany silnik samochodu, w którym daleko
od projektowanych sił i naprężeń. Spali przy tym odpowiednią ilość gazu
ziemnego.
> oddawanie do sieci przez licznik dwukierunkowy a w nocy ciche grzanie
> prądem. Tylko ciekaw jestem co na to ZE - jest pełna inwigilacja
> (zdalny odczyt licznika co godzinę), będą mieli coś przeciwko jak nagle
> "fotowoltaika" zacznie im za dużo produkować w zimie?
Europejskie podejście do prosumentów jest takie, że oddawany ma być prąd
zielony, pochodzący ze źródeł odnawialnych. Niemcy uznali kogenerację
domową z wykorzystaniem gazu sieciowego, jeśli nawet nie za całkiem
zieloną, to przynajmniej seledynową. Jest to dopuszczone, choć nie jestem
pewien, czy w skupie płacą rónie dobrze jak za prąd słoneczny. To ma sens,
bo licząc po przedwojennych stawkach za gaz i elektrykę, prąd wychodził w
cenie podobnej jak z elektrowni, a ciepło stawało się produktem ubocznym,
czyli nie jako "za darmo". No i ciepło produkowane na miejscu, gdzie jest
potrzebne, nie trzeba przesyłać rurką z elektrociepłowni.
Co do drobnych geszeftów z pchaniem w sieć prądu z ruskiego LPG jako
fotowoltaicznego, to ja się na tym nie znam. Przepraszam zatem, że nie
pomogę.
> Choć rozsądnie patrząc nie powinni, bo jest wtedy niedobór a nie nadmiar
> energii (patrz apele o oszczędzanie na pse.pl).
Z rozsądnym patrzeniem na polską energetykę trzeba być ostrożnym. Tu
chodzi wyłącznie o zysk dużych spółek. Prosumenci są tylko po to, by
udział zielonego prądu był taki, jak Unia wymaga. Domowych "inwestorów"
kupuje się wodząc ich na pokuszenie taryfami, które pochodzą z ubiegłego
wieku.
--
Jarek
Następne wpisy z tego wątku
- 02.01.23 11:04 Jarosław Sokołowski
- 02.01.23 11:17 Cavallino
- 02.01.23 11:36 Jarosław Sokołowski
- 03.01.23 00:45 Marek
- 03.01.23 01:59 a a
Najnowsze wątki z tej grupy
- Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- ...a po nocy, przychodzi dzień...
- pierdolec na punkcie psa
- Przeróbka na zgrzewarkę "równoległą"
- Jak dobrze zrobić dach drewutni?
- Inteligentne oświetlenie schodów
- Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
- Re: Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
- szukam speca od mini-remontow (w w-wie)
- Sezon grzewczy kurła
- ogłoszenie widziałem na słupie WN
- miałem zły sen
- Wilgotnosciomierz?
- co się rzuca w oczy w PL
- Czyszczenie rur
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- 2024-11-15 ...a po nocy, przychodzi dzień...
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-10-18 Przeróbka na zgrzewarkę "równoległą"
- 2024-10-16 Jak dobrze zrobić dach drewutni?
- 2024-09-23 Inteligentne oświetlenie schodów
- 2024-09-22 Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
- 2024-09-22 Re: Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
- 2024-09-18 szukam speca od mini-remontow (w w-wie)
- 2024-09-13 Sezon grzewczy kurła
- 2024-09-11 ogłoszenie widziałem na słupie WN
- 2024-09-10 miałem zły sen
- 2024-09-09 Wilgotnosciomierz?
- 2024-09-08 co się rzuca w oczy w PL
- 2024-09-08 Czyszczenie rur