  • Data: 2024-09-10 12:42:28
    Temat: Re: Krzew-drzewo
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marcin Debowski napisał:

> [...]
    [...]
    > Szybką może i być, bo jak ciepło to chyba i potrafi mieć imponujące
    > dzienne przyrosty (w okolicach centymetra?).

    Centymetr? Tyle to on potrafi w kwadrans! Piszą o 120 centymetrach na
    dobę w sprzyjających warunkach. Mnie zafascynowała glicynia. Kupiłem
    kiedyś takie maleństwo w Biedronce. Po wsadzeniu do ziemi, jak już się
    poczuła u siebie, zaczęła przyrastać w porywach do kilkunastu centymetrów
    na dobę owijając się o tyczkę. To nie jest jakieś zielsko -- pęd zdrewniał
    jeszcze w tym samym sezonie. Glicynia przeważnie traktowana jest jak pnącze
    rosnące przy podporach. Ale z wielu tych jej śrubowatych pędów udaje się
    uformować samonośnie drzewo.

    > Tylko tak, są jakieś odmiany gdzie liści gęsto od ziemi po czubki,
    > ale coś mi się wydaje, te nie osiągają 3ch metrów wysokości. A te
    > co osiągają to do wysokości 1-2m, mają gołe patyki

    Ja widuję często w Europie południowej bambusy rosnące na 2-3 metry
    i mające ulistnione całe łodygi. Ale to gęste żywopłoty, nie drzewa.

    Z traw, to jeszcze są miskanty. Miskant olbrzymi w rok urasta na ponad
    trzy metry. Też go lubię. Mam, choć u mnie warunki słabe, a konkurencja
    duża, więc nieco mniej olbrzymi. Z tym że on badyle ma roczne. Odbija na
    wiosnę, by gdzieś w czerwcu stać się rośliną full-size. Tak też zimuje,
    a gdzieś w marcu trzeba go ściąć, by dać miejsce na nowe źdźbła.

    --
    Jarek