  • Data: 2011-03-22 20:35:21
    Temat: Re: Materiał na dach - odwieczny dylemat
    Od: robertr <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jeszcze raz się wypowiem. Tak zainstalowana pompa ciepła zastępuje
    rekuperator i zestaw solarny.
    Wg moich obliczeń wydatki na wentylacje dla delta T 20 C wynoszą
    minimum 5 kWh/ osobę (osiągamy stężenie CO2 jeszcze dopuszczalne dla
    biur).
    CWU wg mnie wynosi około 3 kWh/osobę. Aż się prosi aby zainstalować
    pompę ciepła powietrze - woda w cenie 3,5 kPLN która w
    przeciewieństwie do rekuperatora i zestawu solarnego będzie pracowała
    12 miesięcy w rok !!!!! - z wentylacji korzystamy 12 miesięcy.
    Jeżeli ktoś dobrze zakombinuje to latem dodatkowo może mieć chłodzenie
    - wylot powietrza z pompy można skierować do domu. Wg mnie mimo że
    taka pompa jest np mniej sprawna od zestawu solarnego to faktycznie
    może być ciekawą alternatywą. Dodatkowo w okresach przejściowych może
    być to wykorzystywane do dogrzewania domu - COP może być polepszony
    przez wykorzystywanie powietrza spod dachu.
    Wg mnie jest to bardzo ciekawa alternatywa dla ludzi stosujących
    paliwa stałe np wszystkich ekogroszkowców. W okresach przejściowych i
    latem gdy np dzienne zapotrzebowanie na energię wynosić będzie np < 40
    kWh pompa ciepła będzie bardziej ekonomiczna.
    Długo byłem sceptyczny względem pomp ciepła, obecnie do zainstalowania
    tego wynalazku skłoniła mnie głownie cena.
    Pozdr