    From: "/// Kaszpir ///" <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Mikrowentylacja to zło ?
    Date: Sat, 12 Nov 2011 09:47:05 +0000 (UTC)

    > Ile i jak wierzysz?
    > Wiesz ze zeby calkowicie wymienic powietrze w pomieszczeniu wystarczy
    > 3-7 minut miec otwarte/uchylone g=F3r=B1 okno w pomieszczeniu?

    Tak jak opisano w instrukcji do której link zapodalem (nie jest to mój
    producent okien)

    Czyli otwieram na max okna i w innym pomieszczeniach , robię przeciąg i czekam
    aż para wodna na zewnętrzych szybach zniknie.
    Tak jak pisano w instrukcji wietrzę bardzo mocno około 5-10 minut aż para zniknie.

    > Jesli masz "nwoczesny" dom z materialow o niskiej akumulacyjnosci to
    > moze sie troche wychlodzic ale nie az tak. Cos mi sie wydaje ze
    > wietrzysz po 15 minut. I wtedy rzeczywiscie utrata ciepla bedzie duza.

    Wietrzę krótko ale intensywnie ...

    > Cos mi sie wydaje ze masz problem z wentylacja. Dodatkowo pewnie jakis
    > mostek cieplny i gdzies ci sie wykrapla wilgoc.

    W salonie / kuchni problemu nie ma z wentylacja i działa ok (sprawdzałem za
    pomocą zapalniczki).
    Jak wprowadzałem się w sierpniu to mialem wilgotność 90-99% , obecnie w kuchni
    mam 65-70% ...

    > Trzeba sprawdzic skad sie ona bierze i gdzie sie wykrapla.
    > U mnie mimo grzania byly miejsca na scianach gdzie brak ruchu
    > powietrza powodowal zagrzybienie. Wystarczylo odsunac meble od scian
    > zeby problem zniknal (ale grzyba trzeba bylo wyskrobac i sciane
    > odmalowac).

    Też odsuwałem meble , bo miałem też problem z grzybem , ale to też z winy tego
    że meble stały kilka miesięcy w nieogrzewanym/zawilgoconym garażu ...

    > Wietrz, susz bo ci grzyb wlezie gleboko.
    > W zime powinno ci sie troche powietrze wysuszyc. W jesien albo jak
    > bedzie chlapata zima to bedziesz mial przegwizdane. To samo wiosna.

    Dlatego stwierdziłem że okna będą poroszczelniane , w każdym pokoju po
    prznajmniej jednym skrzydle na max.
    Trudno będzie trochę zimniej ale wentylacja będzie i wymiana powietrza będzie
    i powoli dom będzie się suszył ...

    Dziś w nocy jak szedłem spać to wilgotność w sypialni wynosiła 60% , rano
    także tyle ... Okno rozszcselnione na max.
    A dla przykładu dzień wcześniej mimo że wieczorem mocno wietrzyłem
    pomieszczenie a potem okna były max zamkniete to rano była wilgotność już 72%
    .. Więc chyba to rozszczelnianie coś daje :)

    > Obserwuj sytuacje. Nie sugeruje kupowac odwilzacza. Moim zdaniem to
    > overkill. Ale pilnuj scian, szczegolnie zewnetrnych i naroznikow.
    > Jesli gdzies bedziesz czul wode (starczy reka przejechac zeby wyczuc)
    > to odslon ja i pozwol sie wietrzyc. Nie stawiaj szaf przy scianach,
    > zaslony/firany albo przesuwaj albo zaloz krotkie tylko takie zeby okno
    > zaslanialy...

    Wszystkie meble mam odsunięte. Firan nie

    > Jak dom ci sie wysuszy to moze nie byc potrzebna.
    > U mnie w staenkim domu (130m2) mam ledwie 2 wywietrzniki, 2 dziury w
    > kominie i troche nieszczelne dzwi wejsciowe. Okna non stop zamkniete,
    > grzyba nie ma...

    Tyle że u mnie jest jeszcze duzo wilgoci ..
    Zapewne jak się osuszy (1-2 lata) to zapewne starczy będzie wietrzyć ...

    Na razie trzeba zacisnąć zęby i grzać i tracić ciepło aby osuszyć ...