  • Data: 2011-06-11 07:11:11
    Temat: Re: Moc kolektora dzis w godzinach 15-16
    Od: robertr <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ale liczy sie nie 1kWh *10h dziennie tylko liczy sie te 1000kWh
    > rocznie z kolektora.
    > A tyle to jest 1000/365/10=270W Czyli prawie jak ci wychodzi.- Ukryj cytowany tekst
    -

    > - Pokaż cytowany tekst -

    Nie wiem skąd bierzecie te 1000 kWh rocznie z 1 m2 kwadratowego
    kolektora ? Jacyś sprzedawcy na Allegro ???
    Ogólnie przyjmuje się realny uzysk około 450 - 600 kWh rocznie z 1 m2.
    Im bardziej przeymiarowana powierzchnia kolektorów tym uzysk mniejszy.
    Na marginesie, prmowanie kolektorów słonecznych np w Niemczech to
    głównie pobudzanie gospodarki - więcej miejsc pracy (cały osprzęt
    hydrauliczny, serwisy etc), lepszy bilans płatniczy - mniej gazu
    importują, eksport większy. Nawet jeśli jest to na granicy
    opłacalności (wysokie dofinansowania) to suma sumarum wszystkim się
    opłaca.

    Ps
    Kiedyś obliczałem sprawność kolektora zrobionego z grzejnika w
    porównaniu z profesjonalnym obecnie produkowanym płaskim kolektorem. O
    sprawności kolektora decydują straty cieplne:
    1. przez wypromieniowanie w podczerwienii - tu kolektory profesjonalne
    mają przewagę
    2.straty na zwykłe przenikanie ciepła - tak naprawdę chodzi tu o to
    aby temperatura powietrza pod szybą była jak najmniej nagrzewała się w
    stosunku do rurek z glikolem - zwykłe grzejniki biją na głowę
    kolektory profesjonalne - rozstaw pomiędzy rurkami ponad trzykrotnie
    gęściejszy niż niż w profesjonalnych - chodzi o to nagrzewanie się
    środka