eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieMoc solara - Budyn, Tarnus, grzanie podlogowka i stala slonecznaRe: Moc solara - Budyn, Tarnus, grzanie podlogowka i stala sloneczna
  • Data: 2011-04-05 06:31:43
    Temat: Re: Moc solara - Budyn, Tarnus, grzanie podlogowka i stala sloneczna
    Od: Budyń <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości
    news:ineah5$k4v$1@node2.news.atman.pl...
    > Panowie, skoro jesteście zaznajomieni w tematyce solarów, na ile
    > wiarygodnie oceniacie te diagramy i tabelki?
    > http://optimumtech.pl/Zdjecia/pdf/wykresy-energia.pd

    pomiary to pomiary, za bardzo oszukac sie nie da :) Ale do powyższego mam uwagi: jest
    tam wykres rys 4 który mówi o mocy od wczesnego rana az do wieczora. Na ziemie to
    moze tyle pada słońca -ale nie uzwglednia to pochylenia kolektora. Jeśli kolektor
    jest ustawiony np 45 stopni lub bardziej pionowo to słońce wschodzi mu "za plecami" i
    pewnie gdzies do 10ej zysk wynosi zero :) (maniek, i po to potrzebuje to liczyć, ale
    mi chodzi raczej o algorytm, bo gotowy program nie odda mi parametrów, wzory mam -
    milion arcsinusów przetwarzam na program :P).
    Zimą jest lepiej bo słońce wschodzi na horyzoncie blizej "południa" i od razu świeci
    na kolektor.

    > http://www.pse.com.pl/pdf/4.pdf

    nie wgłabiam sie bo nie mam czasu na razie - jesli przy obliczeniach ekonomicznych
    zaczynają używac określeń o "zysku ekologicznym" to znaczy ze sie nie opłaca :-))))
    A te obliczenia i tak nie były hurra-optymistyczne.

    Wnioski jak dla mnie są stałe:
    -poczekajmy az to wszystko stanieje (albo zróbmy samodzielnie) -inwestycja ma być
    tania bo jednak cwu nie kosztuje latem dużo.
    -należy użyc większej ilości solarów aby wspomóc ogrzewanie - na grudzień i styczeń
    kładzimy laske, ale w pozostałych miesiącach moga być juz realne zyski, to pozwoli
    skrócić okres grzewczy. Na ogrzewanie to juz idą większe pieniądze wiec moze i
    inwstycja zacznie sie opłacać.
    Wieksze solary mogą wymagać extra chłodzenia latem - należy o tym pamiętać.

    b.