  • Data: 2020-07-11 09:38:11
    Temat: Re: Moja woda
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    2020-07-10 o 21:38 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Ktoś może uznać, że najbardziej opłacalne dla niego jest ogrzewanie
    > domu przez spalanie starych kaloszy (...)

    Od tego są narzędzia ustawodawcze oraz egzekutywa, aby takie zapędy
    hamować.

    > Mnie może się opłacać zrzucenie się na dotację dla niego, by praktyk
    > swoich poniechał

    Nikt koledze nie broni finansować swoich pomysłów. Gorzej, jak człowiek
    zmuszony jest składać się na tych, którym się nie chce - wówczas zaczyna
    to pachnieć socjalizmem. Ale nie o tym była przecież dyskusja. Dotacje
    są i jest to fakt dokonany, wątek dotyczył nieco innego aspektu sprawy.

    > Jasne, że można do tego podejść inaczej, choćby dając dwa tygodnie na
    > kupienie z funduszy własnych kotła gazowego czy czegoś podobnego.

    Dostosowanie się w okresie "dwóch tygodni" jest wymogiem mało
    rozsądnym, takie rzeczy kształtuje się raczej na przestrzeni lat.

    > Tyle że takie podejście nie zawsze jest skuteczne. Prawie nigdy nie
    > jest.

    Wypadałoby przy takim stwierdzeniu podać jakieś praktyczne przykłady.
    Ja mogę podać kilka, które okazały się bardzo skuteczne: dziś mało kto
    jeździ bez katalizatora, dzikie budowle są fenomenem marginalnym, a na
    unikanie płacenia VATu jest bardzo niewielu chętnych. Wszystko zależy
    od tego, na ile bieżąca władza jest zmotywowana, aby coś wyegzekwować.
    W sprawach mało istotnych być może taniej wychodzi użyć marchewki niż
    bicza - "obywatelu, jak przestaniesz kopcić to może dostaniesz nagrodę".

    Mateusz