    From: "tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Mróza konstrukcja dachu
    Date: Tue, 06 Jan 2009 18:05:21 +0100
    Sender: k...@n...onet.pl

    > Bo wtedy marketing nie działał i przez to ludzie popełniali potężne błędy
    > wykonawcze jak brak impregnacji, brak izolacji fundamentów, sciany 1W itp.
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Krzysiek

    Czytam Wasza polemike z Mankiem i bezstronnie musze przyznac racje Mankowi.
    Pare zdan uzasadnienia.
    Budowanie to byla w przez wieki nie ladacy jaka umiejetnosc przekazywana
    fachowcom z pokolenia na pokolenie. Ta dziedzina ludzkiej wiedzy, byla
    zdobywana na zasadzie bledow, bez solidnych podstaw fizyki czy nauk pokrewnych
    w sposob do konca swiadomy. I budowalo sie nie tylko chalupy ale i kamienice,
    majace po kilkaset lat. I one stoja, jak nie wierzysz to odwiedz Krakow, tam
    kamienice przy rynku glownym, koscioly a nawet uniwersytet, ktory na grubo
    ponad 600 lat nadal stoja i beda jeszcze sprawne przez nastepne stulecia.
    Wiec z szaconkiem, bo sie moze skonczyc zle.
    W latach 20 -40 tych ub. wieku nastapil gwaltowny rozwoj nauki, w tym rowniez
    mechaniki gruntow, fundamentowania i innych dyscyplin zwiazanych z
    budownictwem. Dlatego juz np. dzis nie uswiadczysz kosciola budowanego zawsze
    z nieodlacznymi "przyporami" scian a szczegolnie naroznikow.
    Chalupy wiejskie wylkonywano z bali niczym nie impregnowanych. Nieprawda. One
    byly impregnowane wapnem, z siwcem dla ozdoby. I ono to wapno jest nadal
    doskonalym impregnatem, skutecznie zabezpieczajcym przed owadami ale rowniez
    przed wilgocia. To juz jest wyzsza szkola jazdy ale powiem Ci, ze wapno ma
    bardzo skuteczne wlasciwosci osuszajace; woda jest wrecz wyciagana przez nie z
    tego co pokrywa. Na zasadzie elektroosmotycznej. Ono uzyskuje elektryczny
    ladunek ujemny a podloze dodatni i woda siedzaca w kapilarach
    elektrokapilarnie jest przez nie wyciagana na powierzchnie... To tylko jeden z
    przykladow, ze nikt nie wiedzial jak to dziala, na jakiej zasadzie, ale
    dzialalo wiec sie to stosowalo.
    Krokwi, dech, wiezby nie impregnowalo sie w ogole. Nie wiem czy byles kiedys
    na strychu w czasie upalu i prazacego prostopadle do pokrycia slonca? Jak to
    zaliczysz, to wtedy sam zrozumiesz dlaczego impregnacja wiezby jest zbedna a
    nawet szkodliwa.
    Nasmiewasz sie z braku izolacji fundamentow... To tez wyzsza szkola jazdy,
    tyle, ze z nieco innej beczki. Otoz przed dawnymi wielu laty bylo znane bardzo
    grozne slowo "przednowek". Malo kto z mlodych wie co ono oznacza. Napisze
    tylko, ze moim "starszym" kojarzylo sie to zawsze z...glodem. I wielokrotnie
    zyczyli mi, aby mi w zyciu chleba na przednowku nie zabraklo...
    Dom bez piwnicy nie byl domem prawdziwym. Ta piwnica to byla spizarnia, zapas
    zywnosci na zime jak rowniez schron w czasie wojen i zaborow. I gdyby piwnice
    te mialy izolacje, byly suche, nie udaloby sie w nich przechowac ziemniakow,
    beczki kiszonej kapusty a nawet ogorka na zagryche. I dlatego tak, a nie
    inaczej budowano.
    Owszem teraz sie te kamienice krakowskie osusza, nawet kiedys przy tym
    wspolpracowalem. No bo teraz sa lodowki i supermarkety, w ktorych sprzedaje
    sie "produkty zywnosciowe". O tym, ze sa zmodyfikowane genetycznie i
    nafaszerowane chemia, nie uslyszysz. Dopiero po wielu latach okazac sie moze,
    ze jednak bedziemy wracac do tych wstretnych, mokrych piwnic...
    To tylko dwa przyklady na to, ze nalezy okazywac nieco wiecej pokory do
    tradycji i tzw. madrosci ludowej, dzieki ktorej moze, na tym swiecie
    istniejesz i zdrowo zyjesz.
    Pzdr.