    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Nieszczelność instalacji CO - jak usunąć?
    Date: Fri, 7 May 2010 12:13:57 +0200

    Użytkownik "JareK" <k...@i...bez.spamu.pl> napisał w wiadomości
    news:hrvf7c$sjb$1@usenet.news.interia.pl...

    > Pisze o tym, ponieważ na tym przykładzie widać, co jest w takim układzie
    > najsłabsze. Wynika z tego że rury miedziane i ich lutowanie. Piec wszakże
    > ma blachę klika mm grubą i jest spawany. Tak więc ciśnienie wpierw
    > rozerwie rury miedziane niż piec. To moje spostrzeżenie.

    Jest to bardzo złudne myślenie. Masz szczęście, że nie doszło do eksplozji,
    a zdążyły się przegrzać luty i tu wcale nie chodzi o wytrzymałość ścianek
    kotła wykonanej ze spawanej stali czy rur miedzianych, bo w rzeczywistości
    kocioł jest o wiele mniej wytrzymały od rurek miedzianych. Rury miedziane
    potrafią wytrzymać o wiele większe ciśnienie niż kocioł.
    Powierzchnia wymiany ciepła w kotle miałowym jest duża i sięga powierzchni
    3-4 m2
    Na każdy 1m2 powierzchni kotła przy ciśnieniu 1bar wywierany jest nacisk ok.
    10000kg. Tak, tak to nie pomyłka ok. 10 Mg (czyli po staremu 10 ton).
    Ponieważ kocioł to dwie ścianki (wewnętrzna i zewnętrzna), pomiędzy którymi
    jest woda to nacisk jest wywierany na obydwie ścianki w przeciwnych
    kierunkach, a zatem nacisk na obydwie ścianki wynosi łącznie 20 ton. Takie
    siły rozrywające kocioł tj. 20 ton oddziałują na 1m2 kotła. Pomnóż to razy
    tyle ile wynosi powierzchnia kotła i jeszcze pomnóż przez ciśnienie, które
    może sięgnąć nawet 10 czy 20 bar i więcej.
    Temperatura wrzenia wody w kotle jest tym wyższa, im wyższe jest ciśnienie.
    Jeżeli ciśnienie w kotle wzrośnie to wzrośnie też temperatura wrzenia. Co
    się stanie jeżeli nastapi gwałtowne rozszczelnienie takiego kotła np. na
    skutek rozerwania rury, w którym woda wrze przy np. 150stC, a no to, że
    spadnie wgałtownie ciśnienie, a tym samym spadnie gwałtownie temperatu
    wrzenia. Ponieważ żeby woda wrzała przy 150stC trzeba dostarczyć większą
    ilość energii niż w przypadku wrzenia przy 100stC to ta energia po prostu
    zamienia gwałtownie większą ilość wody w kotle w parę wodną i nastąpi
    uderzenie ciśnienia pary wodnej, która nie jest w stanie się wydostać z
    kotła rurami i dlatego rozrywa kocioł. To tak jak byś uderzył młotkiem
    szklaną bańkę znajdującą się pod ciśnieniem np. żarówkę czy kineskop.
    Następuje gwałtowne rozerwanie bańki i implozja lub eksplozja, które
    rozrzucają kawałki szkła. Eksplozja następuje podczas rozrywania naczynia, w
    którym jest nadciśnienie, a implozja wtedy, kiedy w naczyniu jest
    podciśnienie. Efekty obydwu są bardzo podobne.

    Tak jak napisał Ci kolega Tomek, miałeś dużo szczęścia. Dobrze sie stało, ze
    puściły luty i ćiśnienie spadało powoli, a nie gwałtownie.
    Wyobraź sobie co by było, gdyby układ CO był zamknięty, albo na skutek
    stopienia plastików zaworów kulowych oraz plastikowej kulki wewnątrz zaworu
    różnicowego rury zostałyby zapchane i para nie miałaby, gdzie uciec.
    Brrrrrrr, na samą myśl już mnie przechodzą ciary.

    Na koniec jeszcze raz: same rury wytrzymają nawet i 100bar, potrafią też
    wytrzymać uderzenie ciśnienia, ponieważ miedź jest miekka i kowalna. Stal
    kotłowa w tym przypadku "puści" o wiele szybciej, a w zasadzie spawy, które
    nie zawsze są najlepszej jakości. Zdarzyło mi się już kilka razy reklamować
    u producentów kotły, w których puściły spawy i nowe kotły zaczynały lać.