    Date: Sat, 07 Sep 2013 15:28:17 +0200
    From: "M." <...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: No to się k.... narobiło, mam powódź

    W dniu 2013-09-02 22:54, uzytkownik pisze:

    > Ciekawi mnie skąd te uderzenia?

    Może zbyt gwałtownie zamknęli zawór, przez który przepływało dużo wody.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Uderzenie_hydrauliczne

    Generalnie wynika to z tego, że woda jest mało ściśliwa. Jeśli grubą
    rurą płynie woda i raptownie zamkniesz zawór to powstają ogromne siły (w
    konsekwencji ciśnienia), bo spora masa wody (cała rura) płynęła z
    prędkością v i nagle musiała się zatrzymać (F=dp/dt). Powstaje fala,
    która rozpływa się po instalacji. Oczywiście fala odbija się od każdego
    zamkniętego zaworu i wraca, stąd seria uderzeń. Przy elastycznych rurach
    (PCV) zjawisko jest mniejsze, ale przy stalowych trzeba uważać. Ja
    pamiętam takie uderzenia w stajni, gdzie konie włączały poidła (tam jest
    taki zawór na sprężynie, jak przyciśniesz, to leci woda, jak puszczasz,
    to raptownie się zamyka). Cała instalacja była na stalowych rurach
    lecących po wierzchu, więc stąd dodatkowe efekty dźwiękowe.

    M.