  • Data: 2015-01-02 17:18:09
    Temat: Re: Nowy świecki zwyczaj
    Od: Budyń <b...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu piątek, 2 stycznia 2015 16:42:04 UTC+1 użytkownik k...@g...com napisał:
> [...]
    krwawa i terrorystyczna organizacja to ja prosze zeby siegnal w internet i znalazł
    informacje o szacunkowych ofiarach w stosunku do liczby procesów i je podał.
    Znalezienie takiej informacji trwa jakies 30 sekund - tylko wynik nie pokrywa sie z
    histerycznym okrzykiem "ta straszna inkwizycja" więc cięzko go tu przytoczyć.
    informacje znalazł i przekaz trzeba nieco zmodyfikować :)

    > Masz rację. Może przesadziłem. Do tych zabitych przez kościół doliczyłeś spalone
    czarownice czy to bez nich. Czarownic w Europie spalono ok 35000. W samum księstwie
    Nyskim ( takie się trafiło w googlarce) przez rok ( 1651-1652) spalono 250 kobiet. Po
    odliczeniu niedziel i świąt kościelnych wychodzi że jedną dziennie palono. Spalono je
    po procesach a nie w wyniku samosądów. Według Ciebie to mało czy dużo?

    Za dużo. Tyle ze przeoczyłeś zdanie " W księstwie nyskim osiągnęły one niebywałe
    rozmiary w skali Europy Środkowej i Śląska." Czyli 250 ofiar to był niebywały wynik.
    A co do europy - byłoby dobrze zebys do ofiar inkwizycji nie doliczał lekka ręką
    ofiar protestantów. Inkwizycja jest imprezą katolicką, protestantów sobie rozliczaj
    osobno, mnie nic do nich.
    A tu:
    "według dzisiejszych szacunków ponad 90% czarownic spalono w krajach protestanckich !
    W samych tylko Niemczech stracono ok. 100 000 (sto tysięcy) czarownic, podczas gdy
    całkowita liczba osób skazanych na śmierć przez Inkwizycję Hiszpańską przez cały
    okres jej trwania wynosi najwyżej 25 000 osób"
    to z tego linka: http://www.analizy.biz/marek1962/inkwizycja.htm
    (a całosc to przecież 600lat)
    Zatem: obiegowe opinie o inkwizycji sa mocno przesadzone.

    b.