  • Data: 2015-07-17 13:18:12
    Temat: Re: O pszczołach słów kilka
    Od: SJS <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-07-17 o 12:39, Piotr pisze:

    > Użytkownik "SJS" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
    >>

    > A spytam Cie, jako kompletny laik w pszczelarstwie - ile czasu trzeba
    > poświęcać przy takiej kilkuulowej pasiece pszczołom?
    > Ja wiem, że na pytanie nie ma prostej, szybkiej odpowiedzi.
    > Jak w ogrodzie czy hodowli zwierząt jest wiele czynników itp.
    > W różnych porach roku różnie.
    > Ale czy w jakichś ramach można to przybliżyć, że jest to około
    > X godzin tygodniowo wiosną, a Y latem czy jesienią.
    > Albo jeszcze inaczej - na jaki czas można ule/pszczoły pozostawić
    > same sobie i wyjechać na kilka dni (wiosną czy latem).
> [...]
    Czas poświęcany dla dwóch uli jest tylko trochę krótszy niż poświęcany
    pięciu ulom.
    Dawniej gdy miałem 80 pni na ich odwirowanie potrzebowałem dzień i
    jednej osoby do pomocy. Były to ule wielokorpusowe więc spędzałem
    specjalnym środkiem pszczoły z korpusu - miodni - wyjmowałem ramki i
    natychmiast na ich miejsce wstawiałem już odwirowane z poprzedniego ula.
    Ale dziś dla odwirowania 4 uli warszawskich potrzebuję - a robię to sam
    - od godziny do dwóch - przygotowanie, odbiór ramek - odwirowanie -
    odcedzenie, nalanie do słoików o wymycie miodarki itp jeszcze do godziny
    Sezon pszczeli zaczyna się często w lutym - jest kilka moich filmów na
    Youtube - jak jest plus 15-17 st C szybki pobieżny przegląd i to będzie
    poniżej godziny
    Marzec - kontrola czy gniazda nie za duże lub za małe - tak ze trzy razy
    w miesiącu po około godzinie
    Kwiecień - pilnowanie aby pszczoły miały ramek z lekkim zapasem jeśli
    jest ciepło - czas jw
    Maj - zwykle pierwsze miodoobranie - może dać nawet od 3 do 5 l z ula
    Czerwiec - akacja jeśli jest w okolicy daję nawet do 7 l z ula
    lipiec - spadz i lipa - jw
    Ja nie zawsze mogę być wtedy gdy powinienem być w pasiece a więc mogą mi
    się zdarzać rójki co uciekną ale zapobiegam im wymieniając co dwa lata
    matki pszczele - przysyłają pod wskazany adres drugiego dnia po zamówieniu
    Wymiana samem trudna bez doświadczonego pszczelarza
    Ostatnio kupiłem Bukfasty 4 i to one sa tymi łagodnymi i najbardziej
    miodnymi
    Koniec lipca - sierpień - czasami już w lipcu trzeba podkarmiac
    pszczoły jak lipa nic nie da i nic nie kwitnie
    Podkarmia się wieczorem - podkarmiaczki 3-5 l - co tydzień - dwa
    Połowa sierpnia - jeśli brak pożytków /np koniczyny lub wrzosu/
    konieczne podkarmianie
    Do 15-20 września musza dostać od 10 do 20 kg cukru pół na pół z wodą
    W nocy są w stanie przenieść z podkarmiaczek nawet 8 kg pokarmu do ramek

    poszczególne lata są bardzo różne - liczba Wolfa się kłania
    Bez pomocy doświadczonego pszczelarza start jest trudny - dobrze jak
    ktoś pokazę jak się robi pewne czynności - można się wprosic do kogoś
    jako pomocnik
    --
    sjs

    ---