    From: Maniek4 <r...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: (OT) Polska w UE takie moje spostrzeżenia
    Date: Thu, 08 May 2014 13:22:45 +0200

    W dniu 2014-05-08 10:16, janusz_k pisze:

    > Proszę nie porównuj nas do USA, które są bankierem świata, ile dolców
    > nie wydrukują to na wszystkie znajdą zbyt. A naszych złotówek nikt
    > nie chce, dobrze że nie weszliśmy w euro bo to dopiero byłby dramat.

    W kontekscie tego co piszesz to chyba akurat nie dramat, bo jak nie chca
    zlotowek to euro juz owszem. Co nie znaczy, ze z Twoja teza wogole sie
    zgadzam, to po pierwsze. Po drugie to nie porownuje nas do USA. Zwracam
    tylko uwage, ze mechanizm to nie jest wymysl chorej glowy Kaczynskiego.
    Posluzylem sie przykladem i nic wiecej.

    > Tak i banki które do tego doprowadziły powinny paść na ryj a nie być
    > na kroplówce państwa, każda inna firma prywatna by padła i nikt by
    > się nawet nad tym nie zająknął.

    Owszem tak byloby sprawiedliwie. Jednak to bank, a nie jakas tam firma.
    Banki to krwioobieg gospodarki, czy sie komus podoba czy nie. Zapewne
    funkcje upadlego banku przejalby inny bank, jednak osoby i firmy majace
    w banku depozyty, czy inne srodki pieniezne bralyby czynny udzial w
    postepowaniu upadlosciowym takiego banku. W praktyce zdarza sie to
    bardzo rzadko i dobrze.

    > My wiemy że gospodarka rozwija się na kredytach i długach ale wtedy
    > gdy system bankowy jest zdrowy a nie na sterydach. Banki wygenerowały
    > kupę pustego pieniądza na podstawie fikcyjnych kredytów które nie
    > miał kto spłacać, dlatego runął rynek mieszkań i domów w stanach, a
    > nam niewinnym się oberwało.

    Nie bylismy Januszu niewinni. W roku 2005, lub okolice zastanawialem sie
    jak to mozliwe, ze raptem wszystkich stac na domy. To nie byla normalna
    sytuacja, ze wszyscy buduja domy i to z towarow piec razy drozszych niz
    dwa lata wczesniej w podobnym okresie. Oczywiscie, ze bezposrednie
    przyczyny nie byly po naszej stronie, ale to nie byl kryzys wylacznie w
    stanach. To byl ogolno swiatowy tred. Przeciez pare lat pozniej okazalo
    sie, ze niewyplacalna jest Grecja, pozniej Wlochy, Hiszpania,
    Portugalia. A u nas nie wiadomo skad dlug publiczny osiaga rekordowe
    wielkosci.

    Pozdro.. TK