    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Obliczenia cieplne
    Date: Fri, 16 Sep 2011 21:23:39 +0200

    Użytkownik "Piotr Adamski" <k...@T...pl> napisał w wiadomości
    news:j4vg7p$udl$1@news.onet.pl...

    > Życie jak zwykle bardzo ładnie weryfikuje błędy i takie podejście do
    > tematu. Podam przykład, co z tego jak będziesz długo oszczędzał i kupisz
    > sobie wymarzonego Mercedesa, ale co jak zacznie się psuć, kosztuje to
    > często kilkukrotnie więcej niż naprawa prostego przeciętnego auta. Tak
    > samo jest z domem, nie jest sztuką wybudować pięknego kolosa, sztuką jest
    > ten dom utrzymać, a koszt ogrzewania (w naszym klimacie, bo nie piszemy tu
    > o kalifornii) to większość kosztów utrzymania domu...

    Jakie to podejscie do tematu weryfikuje zycie? Podobaja Ci sie domy pasywne?
    Mi nie, moze poza niektorymi na ktore malo kogo stac. A skoro malo kogo stac
    to jest bez sensu i nie o takich budowach mozemy rozmawiac.
    Dom pasywny z wodotryskami kosztuje pewnie ze trzy razy tyle co zwykly dom
    ocieplony jak na dzisiejsze warunki przystalo i wyglada jak dom a nie jak
    stodola z milionem kolektorow na dachu upchanych w kazda dziuple. Mowa nie
    jest o domach z zeszlej epoki, a o domach normalnie ocieplonych, ktore moga
    miec ciekawa forme i nie musza to byc zaraz jakies kolosy o ktorych nie
    wiadomo dla czego piszesz. Po drugiej stronie sa domy, ktorych architekture
    determinuje wylacznie podejscie energooszczednosci, czyli zwykly klocek z
    oknami od poludnia, a jak sa inne to sciana wyglada jak w oborze trzydziesci
    lat temu. Roznica w kosztach ogrzewania procentowo ogromna w przypadku domow
    pasywnych, ale trudno to porownac do niepewnej sytuacji w pracy skoro buduje
    sie dom za milion zlotych. Ile to opalu mozna kupic za roznice w cenie domu
    na okres bez pracy? W innych przypadkach roznice w ogrzewaniu nie beda
    kosmiczne i nie bedzie to nawet jedna trzecia tego co w normalnie
    wygladajacym domu. Czy warto? Jak kto chce, ale ja nie zaloze rekuperatora
    za 6000 zeby zaoszczedzic 300zl/rok, nie zrezygnuje tez z normalnego okna w
    kuchni od wschodu po to by zaoszczedzic 5zl/sezon.

    Pozdro.. TK