    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ogrzewac elektrycznie czy wymienic kaloryfery ?
    Date: Tue, 19 Oct 2010 09:46:19 +0200

    W dniu 2010-10-18 23:54, Evanduril pisze:
    > Jeszcze dodatkowe pytanie, jesli mozna, ale w innej kwestii. Przypomne -
    > stary blok, 4 pietro (ostatnie), 47m2, 3 pokoje, blok slabo ocieplony, a w
    > zimie nawiewa zimne powietrze przez komin w lazience. Okna szczelne
    > plastikowe.
    No to właśnie zbyt szczelne, albo grubo spierdzielona ta instalacja
    wentylacyjna w łazience. Nie możesz mieć 100% szczelnych okien, bo musi
    którędyś wpływać powietrze chłodniejsze, by po ogrzaniu szło naturalnie
    do góry, i uciekało w kratkę i komin (zamiast być stamtąd wydmuchiwane
    na skutek wiatru)

    > Obecnie sa stare zeliwne kaloryfery. Co ma wiekszy sens - zarowno jesli
    > chodzi o poprawe grzania jak i koszty eksploatacji - wymiana zeliwnych
    > kaloryferow na nowe, czy wymiana calej instalacji z co na elektryczna (np.
    > kaloryfery na olej)?
    A czym ogrzewasz te kaloryfery żeliwne? I co z nimi jest nie tak, że
    chcesz je wymienić (poza względami estetycznymi, bo to "stare
    kaloryfery")? Żeliwne nie są złe od strony technicznej, może nie mają
    powierzchni oddawania ciepła ogromnej, niezbyt nadają się na instalacje
    niskotemperaturowe z kotłem kondensacyjnym, ale grzeją ok, w dodatku z
    okazji swojej masy i objętości wody - może dłużej się rozgrzewają ale
    rozgrzane dokładnie tyle samo utrzymują ładnie temperaturę, co jest
    totalnie obojętne jeśli to jest "CO miejskie" a przydatne gdy używamy
    kotła gazowego który włącza/wyłącza się co jakiś czas.

    Nie podajesz skąd w tych starych kaloryferach ciepło bierzesz, ale
    wymiana na pojedyncze elektryczne grzejniki sensu nie ma, oprócz kosztu
    inwestycji grzanie bardziej sprawne nie będzie.

    > W tej chwili wychodzi mi ok. 2 tys zl rocznie na ogrzewanie, a cieplo nie
    > jest.
    To dużo?
    Może lepiej pomyśleć nad ociepleniem, ponaciskać wspólnotę o ocieplanie
    ścian i poddasza, albo zrobić partyzantkę (ale zawsze to coś) i ocieplić
    od wewnątrz, przynajmniej sufity i ściany zewnętrzne?

    Można też poprawić grzanie dając piankowe otuliny na rurki od
    kaloryferów (pod warunkiem że to twoje CO, i masz tych rurek dużo w
    domu, a nie tylko 40cm podpięcia do pionu i koniec). Niby mówi się że
    "rurki też grzeją" - ale grzeją tylko ściany, tyły szaf itp, tracą
    energię która ma dotrzeć do kaloryferów. Ocieplenie rurek (zwłaszcza
    zasilającej - gorącej) powinno zmniejszyć te straty i podnieść
    temperaturę samych grzejników, a grzejniki (dowolnego typu) mają tym
    większą sprawność przekazywania ciepła do powietrza im mają większą
    swoją temperaturę.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173