  • Data: 2013-04-09 20:28:35
    Temat: Re: Ogrzewania podłogowe - juz za późno?
    Od: "M." <...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-04-08 23:55, Ergie pisze:
    > Użytkownik "M." napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Oczywiście! Nigdy tego nie negowałem. Powtarzam po raz eNty: będzie
    > mniejszy, ale będzie!

    Procentowo będzie dużo mniejszy.

    > Piec będzie już dawno wyłączony. Przypominam pisałem o zyskach od
    > nasłonecznienia. Czyli nagle wychodzi słońce i zaczyna nam nagrzewać
    > pomieszczenie. Czujnik temperatury wewnętrzne wyłącza piec. Cała energia
    > która od tej chwili zostanie dostarczona do pomieszczenia jest
    > niechciana i zostanie częściowo zmarnowana. Pytanie brzmi czy tej
    > energii będzie więcej gdy w pomieszczeniu będą grzejniki czy gdy będzie
    > podłogówka.

    Moim zdaniem jest to efekt wyższego rzędu (pomijalny w pierwszym
    przybliżeniu).

    Przy grzejnikach (wyższa temperatura) praktycznie cała energia zostanie
    szybko przekazana do pomieszczenia (cała energia zostanie stracona wg
    twojego nazewnictwa).

    Przy podłogówce nagrzana jest cała podłoga i czas chłodzenia jest dużo
    dłuższy. Może to trwać kilka (kilkanaście godzin). Dużo zależy od
    izolacji podłogi. Jeśli w międzyczasie słońce zajdzie to ta energia
    będzie wykorzystana do dalszego ogrzewania pomieszczeń.

    > Sterowanie pogodowe nie ma czujnika oświetlenia i prognozy pogody by to
    > skompensować. Sterowanie pogodowe kompensuje zmiany _temperatury_
    > zewnętrznej a nie zmiany _nasłonecznienia_.

    > Np. przy temp. 0 stopni jak jest słoneczny dzień to temp. zewnętrzna
    > podniesie się tylko o stopień lub dwa (albo wcale gdy dzień jest
    > wietrzny) tymczasem do środka przez przeszklenia słońce dostarczy sporej
    > porcji energii - pogodówka w żaden sposób tego nie skompensuje.
    > Częściowo skompensuje to samoregulacja podłogówki, ale _tylko_ częściowo.

    Ale to spowoduje akumulację ciepła na noc. Jeśli dom jest dobrze
    izolowany, to ta energia zostanie w środku i w nocy będziesz musiał
    mniej ogrzewać.

    Moim zdaniem efekt, o którym piszesz jest nieduży.

    M.