  • Data: 2021-01-04 22:53:50
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: WS <L...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    poniedziałek, 4 stycznia 2021 o 18:21:04 UTC+1 Marek napisał(a):

    > No tutaj jest jeden taki fachowiec od sprawności pow. 100%. Stoi
    > zaraz obok tych fachowców od "prędkości względem próżni" na
    > pl.sci.fizyka.
    > Na pewno zaraz się odezwie w tym temacie i Ci wyłoży jak się liczy
    > sprawność > 100% :)

    Toz to proste jak konstrukcja cepa... mogę wrzucić kolejny opis:
    https://vaillant-partner.pl/abc-ogrzewania/kociol-ko
    ndensacyjny-ze-sprawnoscia-109/

    Zależy co przyjać za 100%: ciepło zawarte w spalinach i parze wodnej czyli ciepło
    spalania czy wartości opałową gazu.
    Dawniej przyjmowano warość opalowa bez ciepła zawartego w parze wodnej (bo pewnie
    nikt nie wpadł na to, że da się wykorzystać), kotly mialy tak liczoną sprawność typu
    95%.
    I teraz mamy problem, bo jak przyjmiemy pełna wartość, to kondensacyjny ma tez z ~95%
    i wytlumacz klientowi, ze kiedys kupil kociol o sprwnosci 95%, teraz chcemy mu
    sprzedac lepszy, dajacy kilkanascie % więcej ciepła o sprawności ... 95 ;). Albo
    tłumacz, ze mając w danych technicznych podane dla starego 95% to tak na prawdę ma z
    80%... da sądu jeszcze pójdzie... ;)
    Dla ułatwienia sobie pracy pierwsi sprzedawcy kotłów kond. zaczęli podawać spr. ponad
    100%, mając zazwyczaj w ofercie zwykle o spr. ~95... Jakoś trzeba różnicę pokazać, a
    zmuszenie konkurencji do innego liczenia trochę zajęło...